• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
חדשות

מחקר: ניתוח מונע לסרטן שד שהתגלה בשלב מוקדם אינו מוריד את סיכויי התמותה

מחקר שנעשה בנושא בארה"ב מעורר מחלוקת מדעית; החוקרים מצאו, כי הסיכון לתמותה של נשים המאובחנות עם סרטן שד DCIS בשלב 0 ועוברות בשל כך כריתה חלקית או מלאה כמעט זהה לסיכון הכללי באוכלוסייה; מומחים: דרוש ניסוי קליני בהיקף נרחב

תוצאות ממוגרפיה, סרטן שד (צילום: אילוסטרציה)

כ-60 אלף נשים בארה"ב מאובחנות מדי שנה עם סרטן שד בשלב המוקדם ביותר - שלב 0 – סימן מקדים למה שעלול להפוך להיות גידול ממאיר וקטלני. כמעט כל אחת מהן עוברת בעקבות אבחון זה כריתת גוש (lumpectomy ) או כריתת שד, הליך שבו גם מסלקים רקמות שד בריאות.

כעת, מחקר מעלה כי טיפול זה למעשה אינו משנה דבר מבחינת התוצאה. נשים שאובחנו עם סרטן שד בשלב מוקדם ושעברו ניתוח נמצאות כמעט באותו הסיכון למות מסרטן שד כמו נשים באוכלוסייה. על המחקר דיווח בסוף השבוע כתב העת JAMA Oncology.

הסיכון של נשים שאובחנו ועברו כריתת גוש או כריתת שד למות מסרטן עמד על 3.3%, ללא השפעה כתוצאה מסוג הניתוח, ובדומה לסיכון הכללי באוכלוסייה

המחבר הראשי של דו"ח המחקר הוא ד"ר סטיבן נארוד, מה- Women's College Research Institute בטורנטו. המחקר התבסס על ניתוח נתונים מקיף בנוגע לצורה הנפוצה ביותר של סרטן השד הלא פולשני והממוקד לצינורות החלב שבשד (DCIS – ductal carcinoma in situ). במחקר נכללו 100 אלף נשים, שהיו במעקב במשך 20 שנה.

רוב הנשים במחקר עברו כריתת גוש, וכל השאר עברו כריתת שד. המחקר מצא, כי הסיכון שנשים אלה ימותו מסרטן שד בשני העשורים שלאחר הטיפול היה 3.3% - ללא השפעה כתוצאה מסוג הפרוצדורה שעברו. למעשה, סיכון זה כמעט זהה לסיכון הממוצע של נשים באוכלוסייה למות מסרטן שד, הסבירה אחת מעורכות המחקר, ד"ר לאורה אסרמן (Laura Esserman), מנתחת ומומחית בתחום סרטן השד מאוניברסיטת קליפורניה בסן-פרנסיסקו.

הנתונים הראו, כי חלק מהמטופלות היו בסיכון גבוה יותר: נשים בנות פחות מ-40, ממוצא אפרו-אמריקאי ואלו שאצלן נמצאו תאי רקמה לא נורמליים וסמנים מולקולריים לסרטן מתקדם עם פרוגנוזה דלה. לדברי ד"ר נארוד: "לדעתי הטיפול הטוב ביותר כשמדובר ב-DCIS הוא לא לעשות כלום".

אלא שלא מעט רופאים הביעו התנגדות לעצה הזאת.

כרבע מאבחוני סרטן השד מתגלים כ-DCIS באמצעות ממוגרפיה. הנתונים שעלו מהמחקר גוררים סדרת שאלות ביחס לנושא, ביניהן: האם סרטן שד לא פולשני הממוקד בצינורות החלב הוא אכן סימן מקדים למחלה או רק גורם סיכון עבור חלק מהנשים? האם יש סיבה והצדקה לגבי רוב המטופלות שאובחנו כך לקבל את הטיפול האלים? האם יש בכלל מקום לומר לאותן נשים שהן בשלב ה-0 הנ"ל?

ה"ניו יורק טיימס", שדיווח בהרחבה על המחקר, ציין כי אין סיכוי ששאלות אלו יפתרו באמצעות ממצאי המחקר החדש. כמה רופאים, וביניהם מנתח ראשי לסרטן שד במרכז הסרטן "ממוריאל סלואן קטרינג" בניו-יורק, טוענים שאינם מוצאים סיבה לשנות את הגישה הקיימת כיום.

"הנתונים החדשים הם בהחלט מועילים", אמר ד"ר בארנט קרמר (Barnett Kramer), מנהל המחלקה למניעת סרטן במכון הסרטן הלאומי. "הם יספקו לנו סוג של ראייה שבונה את ההצדקה לטיפול פחות דרסטי".

ד"ר אוטיס בראולי (Otis Brawley), הרופא הראשי בחברה הרפואית האמריקאית לסרטן (ACS), אמר לעיתון כי אינו מוכן לזנוח את הטיפול שמוצע, כל עוד לא ייעשה ניסוי קליני בממדים גדולים עוד יותר, שבו יקבלו נשים עם DCIS טיפולי כריתת שד וכריתת גוש, או לא יקבלו אף טיפול, ושהניסוי יוכיח כי אין נחיצות בטיפול.

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן שד,  DCIS,  ductal carcinoma in situ,  כריתת שד,  ניתוח שד,  ארה"ב,  ממוגרפיה
תגובות