• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
חדשות

"נתקלתי במנהל מחלקה שביקשו ממנו באחת הקופות הסדר של 1,100 שקל לניתוח"

כך אמר לעיתון הכלכלי "גלובס" רופא בכיר, בכתבה שסקרה את רשימת הרופאים הבכירים, והבכירים פחות, המופיעים ברשימות ההסדר של קופות החולים במסגרת הרפורמה בניתוחים הפרטיים שנכנסה לתוקפה השבוע; ערוץ 2: ירידה בשכר המנתחים בעקבות המשא ומתן עם הקופות

חדר ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

הרופאים ה"כוכבים" מתחומי הקרדיולוגיה, הנוירוכירורגיה והאונקולוגיה, נהנים מהסכמים טובים-יחסית מול חברות הביטוח וקופות החולים גם לאחר הרפורמה בתחום הניתוחים הפרטיים שנכנסה לתוקף ב-1 ביולי; אולם רוב הכירורגים, שמבצעים ניתוחים פשוטים יחסית שעלותם אלפי שקלים, צפויים להיפגע כלכלית מהרפורמה; כך מדווח בטור פרשנות כתב העיתון הכלכלי "גלובס" שי ניב אתמול (ד').

רופא בכיר אמר לעיתון: "נתקלתי במנהל מחלקה שביקשו ממנו, באחת הקופות, להסכים להסדר של 1,100 שקל ברוטו לניתוח, כולל פגישה אחר כך עם המנותח לביקורת - זו השפלה". עוד אמר אותו רופא בכיר: "במבחן התוצאה יהיו רופאים שיעדיפו להפחית משמעותית בהיקף הפעילות הפרטית שלהם, מה שיגביר את העומס על המערכת הציבורית. תוספת התקציב שמדברים עליה היום כדי להתמודד עם הגידול הצפוי בפעילות הכירורגית בבתי החולים הציבוריים, רחוקה מלהספיק – והציבור ייפגע".

בדיקה המבוססת על אתרי האינטרנט של הקופות העלתה, כך דיווח העיתון, שונות בעלויות ההשתתפות העצמית עבור אותם ניתוחים ואותם מנתחים

הרפורמה הוציאה למעשה מידי הרופאים את האפשרות לקבוע את שכרם מול המטופלים – והם אמורים לנהל עתה מו"מ עם קופות החולים וחברות הביטוח בדבר השכר שיקבלו מאותם גופים. מסלול ההחזר שהיה קיים עד כה - בוטל.

עתה, מטופל שיבקש לבחור רופא מנתח שיבצע את הפרוצדורה בבית חולים פרטי, יוכל לעשות זאת רק מתוך רשימה סגורה של רופאים, בכפוף להשתתפות עצמית שנקבעה מראש. זו תלויה בתוצאות המו"מ שינהל הרופא עם הקופה או חברת הביטוח.

לפי הדיווח, מבחינת "מכבי שירותי בריאות" השינוי הזה הוא המשמעותי ביותר, מאחר שכ-50% מהניתוחים הפרטיים שבוצעו באמצעות הביטוחים המשלימים של הקופה נעשו בשיטת ההחזר.

לפי העיתון, בימים האחרונים הצטרפו להסדרים אלו של הקופות וחברות הביטוח רוב הרופאים, כולל "כוכבים". ב"מכבי" מדובר על כ-230 רופאים נוספים על כ-700 רופאים שנכללו קודם לכן ברשימה הסגורה. ב"שירותי בריאות כללית", ב"מאוחדת" וב"לאומית", מתכונת רשימות ההסדר היתה נהוגה עוד לפני הרפורמה.

אמש דווח בחדשות ערוץ 2, כי הרפורמה אכן הורידה בשיעור ניכר את שכר המנתחים בעקבות המו"מ שהקופות מנהלות לגבי תעריפי השכר. לפי הדיווח, אם בעבר שכר מנתח שהוא גם ראש מחלקה עבור ניתוח מעקפים במסגרת פרטית היה 26,675 שקל – עתה הוא 18,700 שקלים. שכר מנתח עבור שחזור שד ירד מ-41,750 שקל ל-14,350 שקלים.

לפי הדיווח ב"גלובס", ברשימת הרופאים בהסדר עם ""כללית" נכללים כמעט כל בכירי הרופאים-המומחים מבתי החולים של הקופה, אבל גם כמה "כוכבים", מבתי חולים ממשלתיים, כמו הכירורג האונקולוגי פרופ’ מוטי גוטמן מ"שיבא". כמו כן, בעקבות הרפורמה גויס עתה להסדר "כללית" גם מנהל המערך הנוירו-כירורגי ב"איכילוב", הנוירו-כירורג פרופ’ צביקה רם. פרופ' רם נמצא גם ברשימות של "לאומית" ו"מאוחדת". "מכבי", כשאר הקופות, גייסה להסדר את מנתח הלב פרופ’ אהוד רענני מ"שיבא".

בדיקה המבוססת על אתרי האינטרנט של הקופות העלתה, כך דיווח העיתון, שונות בעלויות ההשתתפות העצמית עבור אותם ניתוחים ואותם מנתחים.
כך למשל, עבור ניתוח ראש שמבצע פרופ’ רם ב"לאומית כסף" ההשתתפות העצמית עומדת על 13,458 שקל וב-"לאומית זהב" על 8,879 שקל. לעומת זאת, ב"מאוחדת עדיף" התעריף הוא 5,838 שקל וב"מאוחדת שיא" - 975 שקל.
ב"כללית" עלות אותו הניתוח 3,384 שקל, וב"כללית מושלם" - 846 שקל. העיתון מציין כי ניתוח כזה ללא ביטוח עולה כ-80 אלף שקל: 65 אלף שקל למנתח ו-15 אלף על שירותי חדר ניתוח ואשפוז. מבוטחים שנהנו מההחזר בשיטה שהיתה נהוגה עד כה קיבלו חזרה בין 50% ל-80% מהעלות.

העיתון גם מדווח, כי עבור ניתוח מעקפים שיבוצע בידי פרופ’ אהוד רענני ב"מאוחדת" ישלם המבוטח בין 975 שקל ל-5,838 שקל (לפי רובד הביטוח). ב"כללית" ישלם בין 2,000 שקל ל-9,844 שקל. מבוטחי כללית שיבחרו בפרופ’ גידי סהר מ"סורוקה" ישלמו בין 2,000 שקל ל-9,844 שקל.

עבור ניתוח גינקולוגי (היסטרוסקופיה טיפולית) בידי פרופ’ יוסי לסינג, לשעבר מנהל בית החולים ליולדות ב"איכילוב" וכיום מנהל אגף היולדות ב"מעייני הישועה", בהסדר "לאומית" ההשתתפות העצמית נעה בין 1,110 שקל לבין 1,730 שקל, בהתאם לרובד הביטוחי. פרופ’ לסינג נכלל גם בהסדר של "כללית".

עבור צנתור לב על ידי פרופ’ ויקטור גויטע ("שיבא"), שמופיע בהסדר "מאוחדת", ההשתתפות העצמית תנוע בין 300 ל-680 שקל.

הדיווח המלא ב"גלובס"

נושאים קשורים:  חדשות,  קופות החולים,  רפורמת הניתוחים הפרטיים,  השתתפות עצמית,  נוירוכירורגיה,  ניתוחי לב (מעקפים),  גינקולוגיה
תגובות

תנו צ'אנס לשינויים!

כל הכבוד להסתדרות הרפואית שנרדמה בשמירה ונתנה לקטסרופה הזאת להתרחש.

07.07.2016, 18:28

צודק ????

אנונימי/ת
07.07.2016, 19:41

סיבה טובה לשקול לא לשוב לאחר ה-fellow

אנונימי/ת
07.07.2016, 21:22

אתה לא עושה לאף אחד טובה. אל תחזור.

אנונימי/ת
03.08.2016, 22:06

אני עושה טובה למשפחתי ולעצמי אם אני אשאר בחול לאחר fellow.
שקופות החולים .. הגופים הדורסניים הללו .. יהרסו את הרפואה לגמרי .. אתה תתעורר .
ליצמן הורס את מערכת הבריאות הציבורית והפרטית כאחד

אנונימי/ת
04.08.2016, 12:45

אין בעיה - עשה טובה לעצמך ולמשפחתך ותישאר בחו"ל. אתה לא מאיים כאן על אף אחד. נסתדר מצויין בלעדיך.

בינתיים כל הרופאים שזעקו חתמו יפה על ההסדרים הללו. אתה מוזמן להיכנס לאתרי הקופות ולראות כיצד המחירים נחתכו.

אנונימי/ת
07.07.2016, 22:35

ממש רחמנות. ירוויחו עכשיו קצת פחות, אחרי ששנים רבות הרוויחו מאות אלפי שקלים בכל חודש ועשקו חולים מסכנים שנאלצו למכור לפעמים את הבית כדי לקבל טיפול

אנונימי/ת
09.07.2016, 19:12

צר לי, אך חייב להגיב חריף - או שאת/ה מטומטם ממש או לא מבינ/ה בעניין.

אנונימי/ת
04.08.2016, 11:37

לדעתי גם וגם

אנונימי/ת
04.08.2016, 11:38

אם לא יעיפו את ליצמן מהר מאד לא תהיה כאן רפואה מערבית.