• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
דעות

דעה: הפעם נלך עם השביתה עד הסוף

אנחנו הרופאים לא מבקשים ארוחות שחיתות. אנחנו מבקשים לתקן את הפירמידה ההפוכה במדינה ודורשים תמורה הולמת להשקעה שלנו ולאחריות שלנו על חיי אדם

שביתת הרופאים תימשך כנראה עוד הרבה הרבה זמן. הרופאים בישראל עדיין לא הפנימו ששביתות בארץ יש לעשות לפי נוהלי המקום. שביתה "אירופאית" מתורבתת ומעודנת אינה יאה לאזור המזרח התיכון, ואינה יעילה במדינת היהודים.

כמו השביתה הקודמת לפני למעלה מעשר שנים, שנמשכה זמן רב והסתיימה בנזיד עדשים (במקרה הטוב) ובכריתת "ברית עם השטן" (קרי: איסור שביתה למשך 10 שנים - איסור שלא הוטל על אף מגזר ציבורי אחר בישראל מעולם).

בישראל השתרשה הנורמה לפי מי שלומד יותר מרוויח פחות. לדוגמא, אינסטלטור, בעל בסטה בשוק, מלגזן, עגורן בנמל, עובד חברת חשמל, סבל בנמל, עוזרת בית – כולם מרוויחים סכומים הנעים בין 50 ל-150 שקל לשעת עבודה.

רופא בישראל, גם אם למד 7 שנים, התמחה במשך 6 או 7 שנים נוספות, השתלם בחו"ל במשך שנתיים-שלוש והוא בעל ותק וניסיון, לא מרוויח יותר מ 40-50 שקל לשעה, וזאת רק אם יבצע בנוסף לעבודתו הרגילה גם כוננויות ותורנויות בבית החולים (כלומר יעבוד עוד 3-5 משמרות בחודש סביב השעון).

אז נכון שרופא ההולך ליעוץ אצל עורך דין משלם 800 עד 1,000 שקל לפגישה, נכון שהוא משלם לטכנאי המחשבים שלו 1,000 שקל לשעתיים יעוץ, נכון שהוא משלם לרואה החשבון 3,000 שקל ליעוץ, אבל כשבסוף החודש המשכורת הגלובלית ברוטו, כולל תורנויות וכוננויות, לא עוברת את ה-30,000 שקל - זה מתסכל.

אנחנו הרופאים כנראה איבדנו את הצפון. במדינה נאורה לא היו מאפשרים קיום של עיוות כזה בשכר ו"עושק" הרופאים. מצב זה הוא פרי הזנחת הסקטור הרפואי מאז קום המדינה. כשקמה המדינה לא היה יאה שרופא יקבל שכר ולכן נתנו לרופא "שכר בטלה". מאז היו ממשלות רבות שמצא חן בעיניהם שהרופאים לא מרימים את הראש ומקבלים שכר נמוך, ועוד אומרים "דנקה שיין".

לא עוד. הרופאים אינם שק חבטות. תראו את הרבנים בשירות הציבורי שקיבלו לאחרונה תוספת של 150%. תראו את המורים שקיבלו כעת 50% תוספת לשכר. אבל חלילה אם רופא יבקש תוספת של 50% כאשר במשך 10 שנים (!) אסרו עליו לשבות ולהרים קול.

אל תיתנו שיעבדו עליכם, אמר המשורר. תראו את עובדי רשות הנמלים - ברגע שהם מאיימים בשביתה ומשביתים את נתב"ג, מייד הם מקבלים את מבוקשם. תראו את עובדי חברת החשמל. כל הורדת "שלטר" גורת תוספת. תראו את המורים - לא פותחים את שנת הלימודים (מחזה קבוע כל שנה) ומייד רצים לקראתם. תראו את עובדי נמל אשדוד - לא פורקים אוניה ומייד מחזירים להם "ארוחות שחיתות" למשכורת.

אנחנו הרופאים לא מבקשים ארוחות שחיתות. אנחנו לא מבקשים רע. אנחנו מבקשים לתקן את הפירמידה ההפוכה במדינה. אנחנו דורשים לקבל תמורה הולמת להשקעה שלנו ועל האחריות שלנו על חיי אדם.

האם הציבור רוצה רופאים רדומים משום שנאלצו לחפש מקורות פרנסה בלילות להשלים שכרם? בושה למדינה שכך דואגת לטובי בניה. הרופאים משרתים בצה"ל יותר מכל סקטור אחר. בכל הסקטורים קצינים משתחררים ממילואים סביב גיל 44-45. רופאים משתחררים רק מעל לגיל 50-55. אין רופאים בצה"ל. זה מלמד על מצב הרפואה בישראל.

בשכר כה עלוב בשירות הציבורי מעדיפים טובי הרופאים לעזוב לחו"ל. בארה"ב, רופא נמצא בראש סולם השכר ורופא מומחה מתחיל מקבל 120,000-150,000 דולר לשנה הראשונה. ב"ידיעות אחרונות" ב-10 ביוני פורסם שמחפשים רופאים ישראלים לבי"ח באפריקה. השכר - 88,000 שקל בחודש. מי לא ילך? פראיירים. לא ירחק היום ומדינת ישראל תצטיין לא ביצוא היהלומים אלא ביצוא הרופאים.

גם בריטניה הגדולה לומדת זאת על בשרה. חסרים גם שם רופאים והמלכה שולחת כל יום מכתבים לאלפי רופאים מומחים ומתחננת שיגיעו לממלכה תמורת סכומי כסף לא מבוטלים.

בימים אחה מתכוננים לפתוח בית ספר לרפואה בגליל. הצחקתם אותי. עבור מי? עבור מדינות העולם השלישי? עבור ארה"ב? עבור אפריקה? מי ירצה להישאר בישראל כשהמשכורת על הפנים?

חייבים לנער את קובעי המדיניות אחת ולתמיד. לא יעזרו שביתות "לוקסוס" כפי שהיום עושים. אלה שביתות דמי ולמראית עין. חייבים לעשות משהו רדיקלי משום שחיי הרופאים כאן הם על המזבח. זוהי נקודת מפנה. האם אנחנו רוצים להמשיך בחיי העבדות או לצאת לחרות? תקופת העריצים הסתיימה. הליברליזציה חוגגת. הצודק מנצח. תראו מה קורה מסביב במדינות ערב, ההמונים תפסו את השלטון והעריצים יצאו מהמשחק.

רק בישראל עדיין "דופקים" את אלה שאמונים על החיים. לא אשכח את היום שפניתי לקופת החולים הכללית כדי לקבל הכרה כרופא מומחה מטעמם כדי שיפנו אלי חולים מבוטחי הכללית. אולם כששמעתי שהתנאי שלהם שאקח 100 שקל מהחולה והקופה תיתן לי עוד 300 שקל, כלומר, שכר של 400 שקל ברוטו עבור יעוץ של שעה, , דרשתי לבטל כליל את ההסכם. אמרתי להם שבמחיר כזה עדיף לי לשבת בבית ולגדל עגבניות. בלי בושה מציעים שכר כזה לרופא בשיא הוותק ובדרגת פרופסור. האם יציעו שכר דומה לעו"ד? האם יציעו שכר דומה למלגזן בנמל?

הרפואה בישראל חולה ויש לתקן אותה. לא יעזור פלסטר. חייבים טיפול שורש באמצעות הכפלת שכר היסוד של הרופאים.

אני פונה עמיתיי הרופאים - אל תדרשו תקנים, אל תדרשו בתי חולים נוספים, אל תדרשו קיצוץ תורנויות, אל תדרשו שבוע עבודה מקוצר. כל אלה רק "פלסטרים" ואינם מרפאים את המחלה היסודית: שכר היסוד של הרופא נמוך ביותר ויש להכפילו, אם לא לשלשו ומייד. שכר יסוד גבוה יותר יעודד יותר רופאים להישאר בישראל, ויותר צעירים לפנות למקצוע הרפואה.

ואם לא נעשה זאת במהרה, המצב ילך ויחמיר.

נושאים קשורים:  דעות,  שביתת הרופאים,  שכר הרופאים
תגובות
וילי ברלה
22.06.2011, 19:12

שלום עמיתים
אשר יגורתי הגיע~!
האמנם הרופאים ילכו במאבקם עד הסוף!?
ומה הסוף לפי רופאי יפי נפש במלחמתם על שכר טרחה כעובדי ציבור שפוטים? מוכים על יד חולים לא מרוצים?! מושפלים!?נתבעים בבתי משפטעל ידי בני משפחה עצבנים של מטופלים?!
אבי ז"ל היה אומר:מחלה ממושכת- מוות בטוח!
כך אני רואה את המאבק יפה הנפש שלנו.
"סתם רופא במערכת"

טל
23.06.2011, 12:25

לקהל הרופאים, אני מאמין שהציבור תומך במאבק שלכם.

כל אחד מהאזרחים רוצה לקבל שיפור מהותי ביחס כאשר הוא ניגש לחדר מיון / רופא מטפל.

כל אחד מאיתנו רוצה לקבל טיפול מרופא שלא עושה משמרות של 26 / 30 שעות עייף ולא מרוכז אלא לקבל טיפול מקצועי מרופא שעשה משמרת נורמלית של 9 / 10 שעות עבודה.

כל אחד מאיתנו רוצה לקבל טיפול מהיר, יעיל ולא להמתין כשלוש שעות עד אשר מתפנה רופא תורן.

טל

משה
23.06.2011, 18:29

אכן, שביתה על מי מנוחות, עדיין דעת הקהל אתנו אך לא לאורך זמן . אין יותר מקום לשביתה בנוסח ובצורה בה אנו מתנהלים כעת. נראה לי כי צריך ל"הוריד את השלטר" גם במחיר דעת הקהל אותה נאבד בלאו הכי בעוד זמן מה.

משה גולדרינג
24.06.2011, 11:30

כל הכבוד. מזמן היינו צריכים לעשות כך, ולא עשינו. ב1983 היתה שביתה של לוקסוס למשך 5 חודשים ולא השגנו כמעט כלום. יש להודיע לציבור ש הטיפול ינתן במרפאות ו בתי חולים פרטים אם יביאו כסף שיקבלו מהמדינה או מהקופה ו אם אין להם שישביתו את המדינה . בדיוק כך עושים עובדי הנמל. הם כן ואנחנו לא? למה? אנחנו יפי נפש? זאת סיבה מספקת להדפק? זכות השביתה היא זכות בסיסית של האדם העובד, כאשר מנוצל לרעה. בברכה וישר כח.

משה
24.06.2011, 13:43

מוכנים באמת ללכת עד הסוף ? לא נראה לי. אנחנו צריכים לעזוב את בתי החולים עד הודעה חדשה. לא תורן-כונן ולא נעלים. לעזוב וללכת. רק המקורבים והעשירים יטופלו. ואז נראה.
אבל אין בציבור שלנו את הכוח לזה. המערכת כבר עשתה ניפוי, ונשארו רק הפריירים שעובדים למען החולים ,למען ערך מוסרי או בשל האמונה באדם או באלוהים. פריירים שנשארים בכל תנאי , ולא דואגים לעצמם. ולכן אין סיכוי שיעשו את מה שעושים אנשים נורמלים, ולא יקבלו לעולם מה שמגיע להם !!!
צודק או לא ?
נחיה (?) ונראה !

יהושוע
24.06.2011, 15:20

כל הכבוד לכותב, שאינו מתייפייף ומכיר בכך שעלינו להפוך את השולחן. נמאס להיות פרייארים! חייבים לנטוש את כל מחלקות בתי החולים לאלתר ותוך כמה שעות נשיג את כל מה שביקשנו ואף לדרוש יותר מכך. מדוע בני משפחותינו היקרים לנו חייבים לסבול על חשבון המנטרה, השגורה בפני יפי הנפש, "נשבעתם את שבועת היפוקרטס ולכן אסור לכם לשבות שביתה מלאה" ? האם חייהם פחות חשובים מחיי שאר הציבור ויקיריו? מדוע שכר המתמחים לא זהה לזה של עובדי חברת החשמל/ הנמלים/ מקורות? כי אנחנו לא יודעים לעמוד על מה שמגיע לנו בצדק ולא בחסד.

רופא
24.06.2011, 17:31

בנוסף לעבודה ללא שכר - אל לנו לשכוח כי אנו עובדים בתנאים לחוצים, מבצעים עבודות הקלדה, תיאום, מזכירות וסעד הדורשת שיפור בכל ההיבטים למען הצלת הרפואה בישראל. צעירים נוטשים ורופאים מומחים מאוכזבים בורחים. יש בדחיפות לתקן הבעיה משורש

ד"ר בר
25.06.2011, 10:22

פרופסור יקר,
שני עקרונות מנחים את מקבלי ההחלטות באוצר ובממשלה: 1. להוציא כמה שפחות כסף 2. להיבחר מחדש.
האוצר יודע שאין לרופאים אפשרות לשבות ללא הגבלה ושבסופו של דבר ייאלצו לחזור לעבודה, ובתנאים שיוכתבו להם. אין להם חלופה אחרת אלא להתפטר או להגר וזאת - רק מיעוט מבוטל יעשה. לכן האוצר ידבק בעמדתו וישיג את מטרתו הראשונה - הוצאה מיזערית של כסף.
לגבי הסעיף השני: רק האיום של אובדן השלטון יוכל לאוצר ולממשלה. וזה תלוי כמובן בעמדת הציבור.
הציבור מצידו, לא יתמוך במאבק הרופאים לאורך זמן, בגלל הפגיעה המצטברת בחולים. ולכן אין לאוצר כל סיבה להיכנע לדרישות הרופאים.
זאת הסיבה לדעתי שמאבק זה אבוד מראש.

נימר עאסי
26.06.2011, 08:03

יש לעשות כמו שעשו הרופאים ב-CHILI
שכרו אוניה ו כ 5000 רופאים עלו על להאוניה ל 5 ימים
לא טלפונים ולא מיילים
אף אחד לא יכול להגיע אליהם
לא יודעים על פסקי בית דין לעבודה
אחרי 5 ימים ראש ההשלה התערב וקבלו הרופאים כל מה שהם רוצים
בואו נעשה כמו הרופאים בצילי

דר שוטלנד
28.06.2011, 01:07

1. להחמיר את השביתה לא מספיק נשכנית
אם לא יהיו השגים במשכורת יסוד צונאמי במערכת הבריאות מתקרב . .

.2. הצבור החולים לא מופעל כנראה הקוטג' חשוב יותר
מ כאבים ומחלות .
3. הרעיון לחייב רופאים בכירים בתורניות בגיל 40-50
הזוי - נוכחתי בארועים של רופאים באמצע תורניות
עם הפרעות קצב ארוע מוחי ארוע קרדיאלי
וגם מוות
4. האם התקשורת ןמשרד האוצר יודע שרק כ 5% מהמנתחים
בארץ מבצעים נתוחים בשעות הערב בלילה לפרנסתם
שטת עבודה שלא נהוגה בבתי חולים בחו'ל