חדשות

הר"י: רימו אותנו ואת ביה"ד במצח נחושה

הרופאים נטשו את הדיונים עם האוצר לאחר שהתברר כי 160 תקני הרופאים שנועדו לחיזוק הרפואה בפריפריה ישמשו לצורך קיצור תורניות. הר"י: "משרדי הבריאות והאוצר מכרו את הפריפריה ואת המתמחים"

נציגי ההסתדרות הרפואית נטשו בצהריים (יום ה') את דיוני המשא ומתן עם האוצר, בטענה שמשרד האוצר חזר בו מההבנות שגובשו עד כה. "נדהמנו לגלות שאת כל הסיכומים וההבנות אליהם הגענו הוציאו באוצר דרך החלון", אמרה לאה ופנר, מנכ"ל ההסתדרות הרפואית.

בפתח הישיבה הציגו נציגי משרדי האוצר והבריאות כי הגיעו ביניהם להסכמה, שונה במהותה מהמתווה שהושג בשבוע האחרון להפחתת מספר התורנויות בין הר"י והאוצר ואשר הוצג אף לבית הדין.

לטענת הר"י, במהלך הדיון שהתקיים בתל אביב, התברר כי האוצר הגיע לסיכום עם משרד הבריאות בנוגע להפעלת תוכניתו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לקיצור משך התורנויות ל-22 שעות, תוך ניצול 160 תקני הרופאים, אותם אישרה הממשלה לצורך חיזוק הפריפריה.

בהר"י מסרו כי 160 התקנים שהקצתה המדינה היו אמורים להינתן על פי מפתח של 2 תקנים לפריפריה ותקן אחד למרכז וכעת מרבית התקנים יינתנו בפריסה ארצית ולא יגיעו לפריפריה. כל זאת לטובת מימוש רעיון משרד הבריאות להפחתת שעות התורנות וללא מתן מענה לכמות הבלתי נסבלת של מספר תורנויות בחודש.

לצערנו על פי סיכום זה כולם יצאו מופסדים ואין בכך שום בשורה. לא למתחים שימשיכו לעשות 9,10 ויותר תורנויות ובשל המחסור ברופאים יאלצו לבצע יותר מ 22 שעות תורנות, ובוודאי לא לפריפריה שגזלו ממנה את התקווה להקלת מצוקות מערכת הרפואה בפריפריה.

לאה ופנר, מזכ"ל הרי: "אנשי האוצר החליטו שמעניין אותם רק קיצור משך התורנות, על חשבון נזק כבד למערכת. הייתה מולנו שורת הבנות שלפתע אומרים שהיא לא קיימת".

מהאוצר מסרו בתגובה: "אנו משוכנעים כי ניתן יהיה להשלים את ההבנות ולהגיע להסכמה בין הצדדים בימים הקרובים"

עדכון:

בערב (חמישי) הודיעה הר"י על החרפת העיצומים.

"בעקבות נסיגת המדינה מן ההסכמות שהושגו השבוע - הוחזרנו לנקודת ההתחלה במו"מ. לפיכך לא נותרה בידינו ברירה ואנו נאלצים להחריף את צעדינו הארגוניים בשבוע הקרוב", נאמר בהודעת ההסתדרות הרפואית.

במשך השבוע הקרוב ייערכו ניתוחים אונקולוגיים ודחופים בלבד.

ביום שני תתקיים השבתה כללית שתכלול את כל בתי החולים ומרפאות הקהילה של קופות החולים.

בימים רביעי וחמישי יושבתו מרפאות החוץ, כולל המרפאות הפסיכיאטריות והגריאטריות, המכונים ומחלקות אשפוז היום.

ביום ראשון יתקיים בבית הדין לעבודה בתל אביב דיון נוסף בין נציגי ההסתדרות והאוצר. ויתכן כי לאחריו יהיו שינויים בתכונית העיצומים.

נושאים קשורים:  חדשות,  שביתת הרופאים,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות
ד"ר עוזי רביב
17.06.2011, 01:36

אני כבר הגבתי בחודש שעבר ע"י שלושה מכתבים ל"ידיעות אחרונות" ששלחתי לעתון ופורסמו בו. בין היתר התייחסתי לענין התורנויות וציינתי - כמו שנכתב בדיווח של עו"ד ופנר - שצמצום שעות התורנות ידרוש הקצאת תקנים נוספים, או, כפי שנדרש ע"י משרד הבריאות, שרופאים בכירים יעשו תורנויות. מי שמציע את ההצעות האלו אין לו שום מושג כיצד נעשית העבודה, כולל תורנויות, בבתי החולים. גם סגן-שר הבריאות אינו מגלה הבנה בנושא זה וגם אנשי האוצר, שוודאי אין להם כל מושג בנושא, מתבצרים בדרישתם לשעון נוכחות [האם ישלמו שעות נוספות שיירשמו בשעונים אלה?] ובניגוד להסכמות מעבירים תקנים המיועדים לתיגבור מצבת הרופאים בפריפריה לצמצום שעות התורנות של הרופאים המתמחים.
הבעיה העיקרית היא מחסור של רופאים מתמחים במקצועות נדרשים
בהם קיים מחסור רציני ברופאים - פגיות, הרדמה, רפואה פנימית וגריאטריה וכירורגיה כללית. רק העלאה ניכרת של שכר מתמחים במקצועות אלו עשוי להביא מתמחים אליהם ופתרון למחסור בהם.

ראדי שאהין
17.06.2011, 17:02

לצערי הרב אני לא מופתע מהתנהגות האוצר!! יחד עם זאת הייתה בי תקוה של אולי בכל זאת.
יש לעמוד איתנים מאחורי דרישותינו הליגיטימיות.
יש להיאבק על 160 התקנים שהובטחו למתמחים בפיריפיריה ללא קשר לתוספות הרוחביות לכלל הרופאים בארץ שלכולם ברור שהם במצוקה רצינית. 160 תקני מתמחים בודאי לא יפתרו את בעיית הפרפריה אך יש בכך תקון חלקי של עיוות ואפליה שהאריכו ימים.
להצעת סגן שר הבריאות אין רגליים בתנאים הקיימים גם לאחר "הוספת 160 תקנים" לפרפריה!! במידה וכוונתם אמיתית יש להקים ועדה שתבדוק את כל ההשלכות של תוכנית זאת.
לפי התוכנית המתמחה יפסיד ימי התמחות קרי: ימי לימוד רבים, ביום התורנות ויום לאחר מכן. אם יעשה 8-9 תורנויות ולרב יהיה לבד, כך שאין לו ממי ללמוד, אז יפסיד לפחות שליש מתקופת ההתמחות!!!

ראדי

עד מתי?
17.06.2011, 21:42

יש בעיה רצינית הבנתית בין כל הצדדים, אז הגיע הזמן להעלות אותם:
1. הרגשת המתמחים הכללית שהכל נעשה על גביהם ללא התחשבות בהר"י וללא התחשבות במדינה, אי לכך ישנה נטישה של מתמחים צעירים כבר לאחר הסטאז' למקומות עבודה אחרות, במילים שלהם "כבר לא שווה להיות רופא בבתי חולים עדיף משהו יותר מכניס, רגוע, גם חו"ל לא נשללת בהעדפות".
בנוסף נושא התורניות כפי שפורסם בתקשורת מרמר יתר על המידה את המתמחים עד כדי שיחות של שביתות מקומיות בבתי חולים או מחלקות ספציפיות מטעם המתמחים עצמם, הם תשושים הם עייפים ומאסו בכל ההתהוללות הזו.

2. עומס החולים במחלקות כבר עובר את ה 120% בתפוסה, ההתמודדות מצריכה מהמתמחה התורן לעבוד ב 200% יותר ממה שהוא יכול, רואים את זה כל יום במחלקות.

3. ישנה התרעמות מדוע לא ניתן לחזור לשביתה בשנת 84, אפשר להבין למה לא, אבל עדין גיחוך והלצה עולים כל יום על השואלים בגין המאבק, זה לא נראה מאבק אם כי משחק מהצדדים.

4. השאלה האחרונה: האם באמת יש תקווה? כי הרבה כבר מאבדים אותה, ומאבדים את אמינות המערכת בתמיכה.

הלוי
18.06.2011, 10:44

עם גוף ממלכתי שאין לו אמפטיה או כבוד לנו ורואה בנו יריב במקום שותף, אין להמשיך במו״מ. ככול שהשביתה תתארך, דעת הציבור על המאבק תשתנה לרעה. אנחנו נחוש פחות צודקים ואפילו חמדנים בניסיון לשפר את כל תנאי העבודה. מוסר העבודה הגבוהה שלנו לא יאפשר לנו להמשיך לאורך זמן בפגיעה בציבור. החמרת השביתה תחליש אותנו ותוצאותיה לא יביאו לפתרון אלה לפשרות כואבות. חלקנו ימשיכו להגר למדינות המערב לשם פרנסה הוגנת והמצוקה רק תגבר. יתכן והודעה על כשלון השביתה והפסקתה לאלתר, עם קריאה לציבור ולראש הממשלה על פסק הזמן בשביתה, ודרישה להחלפת האוצר בגוף בורר מוסכם עם הבטחה לתיקצוב מוגדל של מערכת הבריאות לאלתר, תשיג יותר משאבים ותמיכה לשיפור מצב הרפואה והרופאים. חלוקת הכספים תהיה באחריות הממשלה אך הגורם המקצועי המייעץ יהיה ועד הרופאים עם תת ועדי שאר הרופאים. מה דעתכם ??  

ד"ר מוטי
18.06.2011, 12:09

לאחר 11 שנים של שקט תעשייתי יצאנו סוף סוף למאבק.לתומי חשבתי שיצאנו למאבק על לתנאי השתכרותנו אבל לא היא. המאבק נותב לפלח צר ביותר בחיינו והוא ההתמחות. החשיבה צריכה להיות מופנית למאבק על מרבית חיינו הבוגרים וכמובן כפועל יוצא מיכך על הפנסיה שלנו . כן, צריך לחשוב על זה ,רובנו הגדול בסופו של דבר יגיע לגיל זה ואני זוכר רופאים בכירים -מורים שלי לשעבר שיצאו לפנסיה ואיך חיו לאחר מיכן. המאבק צריך להיות מאבק תקיף על תנאי השכר שלנו. לצערי במדינת ישראל לא הצודק זוכה אלא החזק ולראייה ראו תנאי העבודה במגזרים אחרים. פועלי הנמל השביתו הנמלים על רקע הפסקת הטבת הסטייקים שקבלו. אני לא טוען שצריכים לרדת לרמה כזו אבל צריך -להילחם !! ובכדי לעשות זאת יש להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו. מנהלי המאבק טוענים שבמידה ונחרוג יוציאו נגדנו צווי מניעה. אדרבא!! שיוציאו. נראה מה יעשו לאחר שכל צבור הרופאים יודיע על התפטרות קולקטיבית או נסיעה המונית לחול .

רבותי הגיע הזמן להוריד את הכפפות!