• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
משפט

בית משפט השלום בירושלים: לא כל מקרה של זיהום לאחר ניתוח מקורו ברשלנות

קיומו של זיהום בבית החולים מחייב את בית החולים במתן הסברים, אך לא כל מקרה של התגלות זיהום יוצר חזקת רשלנות

פסק-דין

שלושה מטופלים נותחו בבית החולים א.ג.מ – המרכז הרפואי א.ג.מ מדיקל סנטר באר שבע לתיקון בקע מפשעתי. לאחר הניתוח באותו היום שוחררו המטופלים לביתם והוזמנו לביקורת. לטענת המטופלים, עקב התרשלות הרופאים והמרכז הרפואי הם סבלו מזיהום בכיס האשכים ונדבקו בחיידק טורף.

לטענת המטופלים, המקום שבו נערכו הניתוחים היה מלוכלך מאוד. כמו כן, עובר לעריכת הניתוחים לא חוטאו התובעים בחומרי חיטוי מספיקים ו/או מתאימים למניעת הדבקה על ידי חיידקים מסוג סטרפטוקוקוס A, החיידק הטורף.

המרכז הרפואי טען כי הקפיד על סטריליות בחדרי הניתוח וכי הטיפול שניתן לכל אחד מן המטופלים היה טוב ובוצע בהתאם לסטנדרטים המקובלים. זאת ועוד, באותו יום נותחו במרכז עוד 12 חולים (ובסה"כ 15 מנותחים), ואיש מהם לא סבל מסיבוך זיהומי.

עוד טען המרכז כי אחד המטופלים הגיע לניתוח כשהוא חולה בדלקת גרון, מבלי ליידע את הנתבע או את הצוות הרפואי על כך, וכי ההידבקות של שני המטופלים האחרונים אינה קשורה לניתוח.

מכיוון שהוצגו בפני בית המשפט שתי חוות דעת רפואיות מנוגדות, החליט השופט למנות מומחה מטעם בית המשפט. השופט קבע כי אמנם קיומו של זיהום בבית החולים מחייב את בית החולים במתן הסברים ויוצר הסתברות של התרשלות, אך לא כל מקרה של התגלות זיהום יוצר חזקת רשלנות. במקרה דנן חלו שניים מתוך עשרות מנותחים שנותחו במועדים הרלוונטיים. בדיקה יסודית שבוצעה לבקשת הנתבעת (אם כי רק 10 ימים לאחר הניתוח) העלתה כי אין כל זיהום בחדרי הניתוח.

לאור זאת, דחה בית המשפט את התביעה.

ת"א 1816-01 אלפסי ואח' נ' בית החולים א.ג.מ המרכז הרפואי א.ג.מ ואח', ניתן ביום 6.9.11 על-ידי השופט, סגן הנשיאה, כרמי מוסק, בית משפט השלום בירושלים

נושאים קשורים:  משפט,  סטרפטוקוקוס A,  תביעת רשלנות רפואית,  בקע מפשעתי
תגובות