• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
דעות

ההסכם הקיבוצי החדש מנקודת מבט של פנסיונר טרי

ההסכם החדש אינו מושלם, אך יש בו כמה עקרונות חשובים לשיפור המצב בבתי החולים הציבוריים

לפני כחצי שנה פרשתי מעבודתי כמנהל המחלקה האורתופדית בבית חולים קפלן. את כל חיי המקצועיים ביליתי ברפואה הציבורית, תחילה כמתמחה בכירורגיה כללית במרכז הרפואי סורוקה ובמחלקה האורתופדית במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ומ-1981 בבית חולים קפלן, תחילה כרופא בכיר, בהמשך כסגן מנהל בית חולים וב-19 השנים האחרונות כמנהל מחלקה.

ב-1983 בשביתת הרופאים הגדולה שהסתיימה בדרמה של שביתת הרעב (ומי שמכיר אותי יודע ששביתת רעב היא רעיון בלתי נסבל עבורי), הגיעו רופאי המדינה למסקנה שמן המערכת הציבורית לא תצמח לנו ישועה כלכלית. עד לאותה שביתה חלום חיי היה לקבל קביעות בבית חולים ציבורי, להתקדם במקצוע ולעשות רפואה טובה. הוותיקים זוכרים בוודאי שאת מרפאות המומחים העברנו למוקדים מחוץ לבתי החולים. רופאי בית חולים קפלן הקימו מוקד במקלט ציבורי בשכונת חבצלת. בתום השביתה חשבתי שאם יכולתי לבדוק חולים (אז עוד לא קראו להם לקוחות) בבונקר בחבצלת אזי אפשר לבדקם גם אצלי בסלון בכפר בילו , וכך התחלתי בפרקטיקה פרטית.

יחד עם זאת הדגש היה על עבודתי בבית החולים. בשנים שבהן כיהנתי כסגן מנהל בית החולים קלטתי רופאים מיוצאי ברית המועצות לשעבר בבית החולים. תחילה לא ידענו "איך לאכול אותם". בדיעבד התברר שהעלייה הזו הצילה את מדינת ישראל בכלל ואת הרפואה בפרט. אך לצערנו עליית הרופאים המצוינת הזו נגמרה. כמנהל מחלקה קמתי כל יום בבוקר לקרב חדש. המלחמה הייתה על כך שיתנו לנו לעבוד! להילחם על חדרי הניתוח עבור הזקנות עם שברי צוואר הירך, לדאוג ליתר המקרים הדחופים ולשמור על תמהיל ניתוחים אלקטיביים על מנת שהמתמחים יקבלו התמחות מעשית אופטימלית. כל זאת עם תקני כוח אדם אנכרוניסטיים מימי פסיקת גולדנברג הידועה לשמצה. עשינו זאת תוך אלתורים כאלה ואחרים, כולל העסקת מתמחים במחלקה על קרן מחקרים. פרופסורה לא יצאה לי מזה, אבל משכורת לשני מתמחים על-תקניים יכולתי לשלם.

לשמחתי עבדתי עם צוות רופאים ואחיות מעולה! ההשקעה האישית והמסירות של הרופאים, בכירים ומתמחים כאחד, ושל צוות האחיות אפשרו מתן טיפול רפואי ברמה הגבוהה ביותר. כאשר אני מביט אחורה אני רק יכול להתגאות בצוות שלי.

מנקודת תצפית של מנהל בבית החולים צפיתי בצער רב בהידלדלות שני מקצועות יסוד חשובים ביותר ברפואה, כירורגיה כללית ורפואה פנימית. שני מקצועות שבתקופת היותי סטודנט בירושלים נחשבו כפסגת הרפואה. למחסור הכרוני במרדימים נחשפתי כמובן בשנותיי כמנתח אורתופדי, וללא העלייה הרוסית אנה היינו באים? יחד עם הידלדלות הכירורגיה הכללית והרפואה הפנימית החלו בוגרי הארץ לנהור למקצועות מבוקשים כמו כירורגיה פלסטית, רפואת עור, א.א.ג , עיניים ובמידה רבה גם אורתופדיה. על הפופולריות של המקצוע שלי כמובן שלא הצטערתי. דור המתמחים החדש עם פסיכומטרי בשמיים וציוני בגרות אולימפיים חיפש את החיים הקלים, ורצה פרנסה בצד המקצוע שירכוש בתום ההתמחות. כידוע, עם אידיאלים ושליחות לא קונים במכולת. על הקשיים בפריפריה ידעתי , אמנם קפלן זו לא בדיוק פריפריה אך גם לא מגה הוספיטל וגם לא ספינת הדגל של שירותי בריאות כללית.

אחרי כל הסיפור הארוך הזה - מה הקשר להסכם החדש? בהסכם, שכמובן אינו מושלם וגם אינו החלום הרטוב של מתמחה צעיר ושל מומחה ותיק, יש כמה עקרונות חשובים לשיפור המצב בבתי החולים הציבוריים:

1. העדפה מתקנת למקצועות במצוקה כמו פנימית, כירורגיה, הרדמה וטיפול נמרץ -
__אלו הן מחלקות היסוד בכל בית חולים
2. העדפה לרפואה בפריפריה
3. הגדלת התקנים ב-1000 משרות, דבר שיוריד מעומס העבודה הנופל על המתמחים והמומחים
__
כאחד

יישום עקרונות אלה מחייב תקצוב ריאלי מקופת האוצר היות שמשאבי בתי החולים הציבורים מספיקים בקושי לתחזוק הרפואה הציבורית כיום. לכן אני רואה בהסכם הנוכחי התקדמות חשובה בכיוון הצדק החברתי וכולי תקווה שהוא אכן ימומש.

נושאים קשורים:  דעות,  הסכם קיבוצי,  שביתת הרופאים,  מאבק הרופאים,  המרכז הרפואי "קפלן"
תגובות
שלמה ולפיש
15.09.2011, 20:30

בהכירי את חנן אני גאה במכתבו ואני מקוה שדור הנפילים הזה יחזור

שחאדה חוסין
15.09.2011, 23:54

לא התייחס בכלל לערך שעת עבודה , ולא לשכר יסוד ולא לפנסיה כשנגיע אליה, אלה הם אבני היסוד, ואיתם אפשר לגשת למכולת, והם שיעודדו סטודנטים ללמוד רפואה .

חיים פרי
16.09.2011, 07:35

סליחה.אבל מה רצית לומר ? חשבתי שאתה,כפנסיונר טרי יהיו לך שבחים או השגות על ההסכם החדש - וניכזבתי.
אז יש לך סיפור חיים יפה - ברכותי,אבל במה הוא קשור לטלטלה העוברת היום על הרופאים ? אני מדגיש 'הרופאים' ולאו דווקא מקצוע הרפואה שכשלעצמו עובר זעזועים מזה מספר שנים,כי הגיע הזמן שלא נתבייש לומר : אנחנו חושבים גם על עצמנו ולא רק על החולים והמטופלים !
כן,איני בוש בזה !!
ובמיוחד שגם אני קרב לגיל הפנסיה,וכשבררתי את שמחכה לי אפפה אותי זיעה קרה.
רבותי הרופאים - כמו בחיסכון לטווח ארוך חישבו אף על הגימלה ולא רק על המשכורת העכשוית. הגיע הזמן להילחם על משכורת יסוד הוגנת שתהיה בסיס לפנסיה עתידית הגיונית ולא עלובה ומעלה חרדות ולא רק על תוספות עכשוויות שאולי נראות נאות היום אך לא תיכנסנה לתחשיב הפנסיה העתידית.
רבותי : העתיד כבר מחכה לנו מעבר לפינה.
אל תפספסו !!!

genady
16.09.2011, 18:43

((((: !

דר יגאל אפרתי
18.09.2011, 14:43

מאחל לך דר טאובר רוב בריאות במשך הפנסיה ושתוכל לעסוק במרץ ובסיפוק ברפואה במסגרת קופות החולים וכמנתח פרטי שהרי לזה דחפו אותנו בשנות השמונים וביתר שאת כיום
אינני מבין מהכתבה מה טוב יצא לך ולדומים לך שפורשים כעת או בקרוב(או תוך מספר שנים-כמוני)לפנסיה מההסכם...
נראה שאת אלף התקנים שאולי יועברו ניתן יהיה לעעביר לרופאים העשוקים ב"קרנות המחקר" וביתר הקומבינות של ישראבלוף שנירקמו עד היום בתנאי שקורבנותיהם לא נמנים על המתפטרים...
אם ההסכם כל כך מאוזן ומהווה פריצת דרך לתיקון עיוותים כיצד זה שיש לו כלכך הרבה מתנגדים מכל קשת בתי החולים הציבוריים,...ואם זה המירב שהישיגו נציגנו כשהם מלווים במיטב היועצים והמומחים בנושא,שבודאי היו ערים למלכודות והכשלים שהתגלו והתבררו מיד לאחר הפירסום של ההסכם,כיצד לא דיעו אותנו נציגינו וביקשו את תגובותינו או תמיכתנו או הסתיגותנו -במיוחד אחרי כל העידכונים לכאורה במשך המשא ומתן הממושך???כיצד חתמו על הסכם וקבלו שוב לעשר שנים ציבור שלם ,מודעים להתמרמרות ותחושת הקיפוח בעקבות התחיבות הזהה שעליה היה מוסכם שאין חוזרים....
אני יודע על 4 צעירים מבריקים שבעת האחרונה שינו את דעתם והחליטו לא לגשת ללימודי הרפואה ,הגם שעמדו בדרישות
מי יטפל חלילהבמקרה הצורך, בנו ויותר מזה בילדינו...בנכדיך ד"ר טאובר....אני בכל זאת יותר מודאג מאשר אופטימי

יצחק רוד
19.09.2011, 20:41

מסכים מאוד עם ד,ר חנן טאובר, חבל שיש קבוצת רופאים שרוצה להרוס רפואה ציבורית בישראל בתמיכתה להתפתרות מתמחים.
רובנו הגענו ללמוד רפואה לא בגלל כסף אלא כדי להציל את כל העולם.

רופא בכיר אי שם
20.09.2011, 05:11

הלואי והיית קורא את מה שכתבת, ומנסה לסכם במשפט קצר
אני, בכל אופן, לא הצלחתי.
האם ההסכם החדש יביא לידי נהירה להתמחות בפנימית וכירורגיה?
ואם לא - מי יטפל בחולים שזקוקים להם?
האם אפשר ללמוד היטב אחד ממקצועות ה"יוקרה" - כמו אורטופדיה - בלי רקע חזק וטוב בכירורגיה כללית?
מי יסכים ללמד מתמחים באורטו' כאשר הוא עצמו רופא בכיר בכירורגיה כללית, קרוע בן חובות מחלקתיות ניתוחים מיון טראומה - ובלי יכולת להתפרנס, כי את הכסף רואים מנהלי המחלקה והיחידות, המבלים עם החולים הפרטיים.
גם לנו גם לכם לא יהיה.

ד"ר חנן טאובר
24.10.2011, 21:59

הכירורג הבכיר כנראה לא מעודכן במקצוע האורתופדיה וגם לא בסילבוס ההתמחות.המחשבה שהמתמחים באורתופדיה זקוקים לכירורגיה אבדומינלית היא אנאכרוניסטית. הטיפול הכללי בחולה האורתופדי, הכנתו לניתוח והטיפול בסיבוכים נלמד היטב במחלקות האורתופדיות וב3 חודשים חובה ביחידות לטיפול נמרץ.יסיר נא הבכיר דאגה מלבו איננו זקוקים יותר למורים מכירורגיה כללית להכשרת המתמחים בכירורגיה אורתופדית.

פנימאי לשעבר
01.10.2011, 22:37

לצערי כנראה שהדוקטור הנכבד לא קרא את ההסכם. אני כפנימאי אין לי אפשרות לעבוד פרטי כמו אורטופד או כירורג או א.א.ג או................
כולנו יודעים שהבית חולים בלי פנימית לא שווה, מיון בלי פנימאי לא קיים???
ומה נתן ההסכם החדש לפנימאים-אכן תוספת של כמה מאות שקלים?
האם תוספת עלובה זו תשכנע סטודנטים טובבים לעשות פנימית? התשובה היא לא.
אני לא יודע מה במערכת הבריאות חושבים אבל אני רואה כבר פנימיות שייסגרו בעוד 4-5 שנים. יש לנו במחלקה שני תקנים שלא מיואשים ואכן קיבלנו במסגרת ההסכם החדש עוד כמה תקנים...אתם חושבים שמתמחים יבואו בריצה להתחיל בהתמחות אז זהו שלא.
המאמר הזה רק מחזק מה שכולם יודעים, היום הרופאים רוצים התמחות שאפשר לעבוד פרטי? להרוויח כסף מחוץ למערכת ובוודאי לא פנימית??
הכותב מומחה ברפואה פנימית שהתחיל לפני חודשיים התמחות בא.א.ג וזאת לא בגלל שאני מאוהב באוזן??????????

אבי
08.10.2011, 19:54

אני כקורבן השביתה הגדולה של שנות השמונים יכול לומר:
אין ספק מערכת הבריאות חולה.כמו בכל תחום שבו הבכירים אוכלים את רוב העוגה ומשאירים את הפרורים לזוטרים גם בתחום הרפואה התמונה דומה.זכור לכם מי הוביל את אותה שביתה של חצי שנה בצורה הברוטלית ביותר תוך איומים על כל רופא שיפר או ימרה את פיו(השותף שלו להנהגה ישב הרבה שנים על כסאו של ד"ר לאוניד אידלמן).ברור לי שכיום שביתה באותו סגנון לא תעבור בשנת 2011 .שביתה שהשאירה בהרבה בתים משקע עמוק מסוגים שונים שלא אפרטם.
אין לי ספק שכל עוד אותם משקעים הצרובים בזכרונות רבים כולל אלו שהצטברו במשך השנים מאז.הציבור היה יוצא בהמוניו ועולה על בריקדות לסייע לרופאים.לא אכנס לכל הסיפור של איך מערכת הבריאות התעוותה כפי שהיא היום.אבל כן הייתי לוקח מאות רופאים לסיור לראות מה קורה בפריפריה.גרתי בחיפה במשך 32 שנים ולפני 4 שנים עברתי למרכז.יצא לי לבקר בבית חולים "כרמל"לפני מספר שבועות.לא האמנתי למראה עיניי.הדלילות וחוסר הפעילות בהשוואה למה שאני רואה בשיבא,באיכילוב,בבילינסון ובמאיר היכתה אותי בהלם.
האם ההסכם לא בא לתקן במעט את המצב השערוריתי שתושבי הפריפריה מתדפקים לפתחם של בתי החולים במרכז ומומחי הרפואה שברחו מהפריפריה?תופעה שמעשירה את בתי החולים במרכז ואת הבכירים שאצים רצים לקליניקות הפרטיות.האם הרצון של אותו מנהל בית חולים מרכזי שעמד בראש השביתה הברוטלית משנות השמונים (יחד עם חבריו בבתי החולים האחרים)למנוע את שינוי המצב הנוכחי.שינוי שבהכרח יוריד את ההכנסות שלהם בכך שיברחו מומחים לפריפריה וזרם החולים משם למרכז יקטן?צדק מנכ"ל משרד הבריאות ד"ר גמזו בהעלעת טענות אלו נגדם.
ואיך תושבי המרכז יהיו נשכרים מכך?:בקטנת התורים במרכז.בירידת מחירי הביקורים הפרטיים שלפעמים הם הזויים.שתור למרפאת כאב ב"מאיר"לא יהיה לעוד שנה ובבוא היום הרופא רואה שמחכים לו יותר מדי חולים ולא יספיק להסתלק בעוד מועד לקליניקה הפרטית.מיד מורה לפקידה לסלק כ 5 מבין החולים מסיבות הזויות.
תחשבו על כך....

דר.יובל זהר
14.10.2011, 17:57

רופאים פנסיונרים אשר עבדו במסגרת חברת "מד" (הילית) ולא קבלו את שכר טירחם, נא ליצור קשר דחוף עם דר. י. זהר
-טל. 0522721914

ברק שאול
19.10.2011, 11:31

בתור פנסיונר טרי לאחר למעלה מ29 שנים במשרה מלאה בשירותי בריאות כללית הפנסיה מקג"ם מגיעה ל5000 ש"ח ברוטו.כמובן,הפנסיונרים לא זכו אפילו לפרור אחד מההסכם החדש.
הכושי עשה את שלו ....

ד"ר חנן טאובר
24.10.2011, 22:02

מזכיר לעמיתי הפנסיונר הטרי שעם ותק של 29 שנים בקופ"ח כללית יש לו גם קרן בר שתסייע לו לשרוד לא רע יחד עם הפנסיה העלובה מקג"מ

ציקו בלסאן
22.10.2011, 10:58

לך תסביר את זה למתמחים המשולהבים.

דר גינסברג ראול
08.11.2011, 15:13

לדר טאובר שלוס רב נדחמתי ליקרוא את מיכתבך בגלל שלא מצאתי כלוס אל מצב הגמלאיס ב הםקס שנחתם ע"ד דר אידלמן נכון שאתה פנסיונר חדש אבל בעוד כמה שניס (תהיה בריא) כשהחסחונות שלך יהיו קטנות ותקבל כמוני כ- 6000 שח לחודש מה תאסה? אני חושב שהרופאיס הפעיליס לא חושביס רחוק מדאי ושוחחים שפעם יהיו גם הם גמלאים

פר' עדנה קוט
28.11.2011, 20:12

קראתי בעיון את רשימתך ואתה מחמיא לעלייה הרוסית שגם אני בימי עבודתי כמנהלת מחלקה קיבלתי למחלקתי עשרות רופאים לשהיה קצרה של שישה חודשים עד שנה וכשתי עשרות מתמחים שעשו כל התמחותם בנירולוגיה במחלקה במאיר. ניתקלתי בקוליגות שלא פעם הרימו גבה " את עלולה להוריד את הרמה..".מחלקה מוכרת להתמחות ומחלקה אוניברסיטאית.לא נרתעתי . הקניית כלים לרופאים מוכשרים בני אסכולה אחרת מקנה אפשרות למידה וכמעט כולם עמדו בבחינות ההתמחות במכה ראשונה.. הם נמנים היום על בכירי הרופאים כאן ולצערי גם בחול.אוצר .
נקודה שנייה היא תחושתך כפנסיונר. כידוע לך ההסכם שיש בו בודאי נקודות חיוביות לא פתר דבר לגימלאים.
טוב יהיה אם כמה רופאים בכירים ,גימלאים צעירים מערבים ומעוניינים כמוך יצטרפו לפעילות בארגוני הרופאים במסגרת הר"י ויזרימו דם צעיר.ויסייעו בפעילות למען קהל העולים שהיום הם גימלאים המקבלים פנסיה מזערית ואין מי שיגלה הבנה ויסייע.היו הבטחות דבר לא ארע.
דרושה פעילות מכוונת יותר.תודה ,עדנה קוט

יאיר, מומחה צעיר.
29.11.2011, 19:57

משפט המפתח ברשימה:
"בתום השביתה חשבתי שאם יכולתי לבדוק חולים (אז עוד לא קראו להם לקוחות) בבונקר בחבצלת אזי אפשר לבדקם גם אצלי בסלון בכפר בילו , וכך התחלתי בפרקטיקה פרטית."
אין דוגמה טובה מזו לדור הצעיר. אם לא הבנו, עכשיו זה ברור: אין עתיד ברפואה הציבורית.