• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
קרינת UV

מיטות שיזוף מעלות את הסיכון לקרצינומה של תאי בסיס

במחקר שבחן משתתפים שסבלו מקרצינומה של תאי בסיס וקבוצת ביקורת מותאמת של משתתפים שסבלו מנגעי עור שפירים קלים, נמצא קשר בין שימוש במיטות שיזוף לבין היארעות מוגברת של קרצינומה של תאי בסיס

14.02.2012, 21:27

80% מגידולי העור שאינם מלנומה (NMSC – Nonmelanoma skin cancers) הם קרצינומה של תאי בסיס (BCC – Basal Cell Carcinoma). בשנים האחרונות חלה עלייה בהיארעות של BCC, בעיקר בקרב נשים צעירות (מתחת גיל 40). חשיפה לקרינה אולטרה-סגולה (UV) היא הגורם הסביבתי העיקרי ל-BCC ולכן ייתכן קשר בין העלייה בהיארעות BCC לבין חשיפה מוגברת לקרינה.

החשיפה לקרינת UV בעקבות שימוש במיטות שיזוף גברה במהלך השנים האחרונות. שכיחות השימוש במיטות שיזוף (indoor tanning) נעה בין 2.8% ל-47% מהאוכלוסייה במדינות מפותחות שונות. על פי הערכות, 30 מיליון איש בארה"ב משתמשים במיטות שיזוף מדי שנה. נשים צעירות נוטות יותר להשתמש במיטות שיזוף.

ה-IARCי(International Agency for Research on Cancer) הצהירה לאחרונה כי יש ראיות משכנעות התומכות בקשר סיבתי בין שימוש במיטות שיזוף לבין היארעות של מלנומה וקרצינומה של תאי קשקש (Squamous Cell Carcinoma –יSCC). לגבי BCC המידע עדיין מוגבל. מחקר זה בחן את הקשר בין שימוש במיטות שיזוף לשיעור היארעות BCC.

משתתפי המחקר היו משתתפי ה-Yale Study of Skin Health in Young People, שהתנהל בשנים 2007–2010. נבחנו משתתפים שאותרו על פי בסיס הנתונים של המחלקה הדרמטו-פתולוגית באוניברסיטת ייל, שכללו קבוצת מחקר של 376 משתתפים שאובחנו כסובלים מ-BCC והיו בני פחות מ-40 בעת ביצוע הביופסיה, וקבוצת ביקורת מותאמת של 390 משתתפים שאובחנו כסובלים מנגעי עור שפירים קלים.

69.2% מהמשתתפים היו נשים, וחציון הגיל בעת ביצוע הביופסיה היה 36. הסובלים מ-BCC נטו יותר להיות בהירי עור ובעלי היסטוריה משפחתית של סרטן עור וכן נטו יותר להשתמש בקרם הגנה, לבלות יותר זמן בחוץ בחודשים החמים ולסבול יותר מכוויות שמש.

שימוש במיטת שיזוף אי פעם היה קשור לעלייה של 69% בסיכון לפתח BCC (כלומר OR 1.69, 95%CI 1.15-2.48). העלייה בסיכון הייתה משמעותית יותר בקרב נשים (OR 2.14, 95%CI 1.31-3.47), ובלתי מובהקת לגבי גברים (OR 1.16, 95%CI 0.60-2.25). העלייה בסיכון הייתה משמעותית יותר לגבי נגעים מרובים מאשר לגבי נגע יחיד.

נמצאה עלייה בהיארעות BCC ככל שעלתה תדירות השימוש במיטות שיזוף. כמו כן נמצא סיכון מוגבר בקרב משתתפים שנכוו בשל שימוש במיטת שיזוף, בעיקר כוויות באתר הביופסיה, וההיארעות עלתה עם עליית מספר הכוויות. נמצאה גם עלייה בתדירות ה-BCC ככל שעלה משך השימוש במיטות שיזוף – למשל בקרב משתמשים במיטת שיזוף במשך 6 שנים ומעלה נמצא OR 2.16, 95%CI 1.34-3.48.

החוקרים מסכמים כי התוצאות מדגימות קשר בין שימוש במיטות שיזוף להיארעות BCC בקרב מטופלים בני פחות מ-40. התוצאות ממלאות רבים מהקריטריונים לביסוס קשר סיבתי בין שימוש במיטות שיזוף ל-BCC, כולל מנגנון ביולוגי מקשר, חוזק הקשר, קשר בין מינון החשיפה להיארעות, אפקט ספציפי לחלקי הגוף שנחשפים לקרינה וקיומם של ממצאים דומים לגבי גידולי עור אחרים (מלנומה). עם זאת, יש לערוך מחקרים נוספים שיבחנו קבוצת ביקורת שונה או שיהיו פרוספקטיביים, על מנת לבסס את הקשר.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Ferrucci et al.; Indoor tanning and risk of early-onset basal cell carcinoma, Journal of the American Academy of Dermatology 2011 Dec 8. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  קרינת UV,  רפואת עור,  קרצינומה של תאי קשקש,  קרצינומה של תאי בסיס,  מיטות שיזוף,  מחקרים
תגובות