רפואת עור

פינאסטריד עלול לגרום לאי-תפקוד מיני מתמשך גם לאחר הפסקת השימוש בו

96% מהמשתתפים בניסוי סבלו מתופעות לוואי מיניות מתמשכות לאחר השימוש בפינאסטיד

07.08.2012, 11:57

התרופה פינאסטריד נקשרה לתופעות לוואי מיניות, שעלולות להימשך למרות הפסקת השימוש בתרופה. בסדרת ניסויים קליניים, 20% מהמשתתפים שסבלו מהתקרחות גברית טיפוסית, דיווחו על אי-תפקוד מיני במשך יותר מ-6 שנים, מה שמרמז על האפשרות כי אי-התפקוד המיני אצלם הוא תמידי. משתתפים אלו אף דיווחו על מגוון תסמינים, בכללם שינויים בקוגניציה, באיכות הזרע ובתחושה הגניטלית. תרופות אחרות נמצאו קשורות להשפעות נוירולוגיות בלתי הפיכות, כמו למשל פנותיאזינים עם טארדיב דיסקנזיה.

מטרת הניסוי הייתה לבחון באופן פרוספקטיבי אם תופעות הלוואי המיניות המתמשכות של פינאסטריד, נפתרות או נמשכות לאורך זמן. 54 משתתפים שסבלו מתופעות לוואי מיניות מתמשכות, הקשורות לפינאסטריד, עברו הערכה חוזרת אחרי 9–16 חודשים (ממוצע 14 חודשים). כל המשתתפים היו גברים צעירים בריאים, שלא סבלו מבעיות בתפקוד מיני בתחילת הניסוי, לא סבלו מבעיות רפואיות או פסיכיאטריות ולא השתמשו בתרופות מרשם פומיות לפני שנטלו פינאסטריד להתקרחות גברית טיפוסית. מדד התוצאה העיקרי היה ערכים לפי סולם הניסיון המיני של אריזונה (ASEX).

בעיות בתפקוד המיני (אילוסטרציה)

בעיות בתפקוד המיני (אילוסטרציה)

שיעור ההשתתפות היה 81%. בהערכה החוזרת, תופעות לוואי מיניות מתמשכות נמצאו אצל 96% מהמשתתפים. לפי ערכי ASEX,י89% מהמשתתפים סבלו מאי-תפקוד מיני. לא נמצאה התאמה בין משך השימוש בפינאסטריד ומשך קיום תופעות הלוואי, כל אחד בנפרד, לבין שינויים בערכים של אי-תפקוד מיני.

החוקרם הסיקו, כי אצל רוב האנשים שפיתחו תופעות לוואי מיניות מתמשכות (מעל 3 חודשים) למרות הפסקת השימוש בפינאסטריד, אי-התפקוד המיני נמשך לאורך חודשים רבים או שנים. בניסויים אחדים בחולדות נמצאו השפעות מזיקות על התפקוד המיני, שנגרם על ידי מעכבי 5-אלפא רדוקטאז, אך האופי המתמשך של שינויים אלה, נמצא במסגרת של מחקר פעיל.

רופאים הרושמים פינאסטריד וגברים השוקלים את השימוש בו, צריכים להיות מודעים לתופעות הלוואי הפוטנציאליות של התרופה.

מקור:

Persistent Sexual Side Effects of Finasteride: Could They Be Permanent? Irwig MS. et al., J Sex Med. 2012 Jul 12. doi: 10.1111/j.1743-6109.2012.02846.x. Advance Online Publication.

נושאים קשורים:  רפואת עור,  אי תפקוד מיני,  התקרחות גברית,  פינאסטריד,  מחקרים
תגובות