המרכז הרפואי ת"א

מחקר באיכילוב: בבדיקות סקר נמצאו גידולים סרטניים אצל 2.4% מ-1,000 נבדקים

הנבדקים הגיעו לבדיקות סקר ל-11 סוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל, ולא עקב הפניית רופא

פרופסור נדיר ארבר (צילום באדיבות המרכז הרפואי איכילוב)
פרופסור נדיר ארבר (צילום באדיבות המרכז הרפואי איכילוב)

במחקר שנערך במרכז המשולב לאבחון ולמניעת סרטן במרכז הרפואי ת"א איכילוב, נמצאו גידולים סרטניים אצל 2.4% מבין 1,000 נבדקים, גברים ונשים, שחשבו שהם בריאים לחלוטין. הגילוי המוקדם אפשר להעניק להם טיפול רפואי בזמן ולעצור את התפשטות המחלה. ממצאי המחקר פורסמו ב-European Journal of Internal Medicine.

במחקר הרטרוספקטיבי השתתפו נבדקים בוגרים (גיל ממוצע 48) שהגיעו מיוזמתם לבדיקות סקר, בין ינואר 2006 לינואר 2010. הם עברו בדיקות לגילוי מוקדם של 11 סוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל - סרטן חלל הפה, בלוטת המגן, המעי הגס, העור, ריאות, שד, רחם וצוואר הרחם, ערמונית וסרטן האשכים. המחקר ביקש למפות את כלל הממצאים בקרב הנבדקים, ולעמוד על הקשר שבין גורמי סיכון ידועים למחלת הסרטן לבין הימצאות גידולים – שפירים וסרטניים – באותה קבוצה.

פרופסור נדיר ארבר (צילום באדיבות המרכז הרפואי איכילוב)

פרופסור נדיר ארבר (צילום באדיבות המרכז הרפואי איכילוב)

כאמור, אצל 2.4% מהנבדקים שדיווחו על עצמם כבריאים נמצאו גידולים סרטניים. במרבית המקרים, היו אלה גידולים ממאירים בשלבים ראשוניים של המחלה, מה שאפשר טיפול והחלמה מלאה. העובדה שתוצאות המחקר מתפרסמות עתה, שלוש שנים לאחר סיום איסוף הממצאים, מאפשרת לבצע מעקב מתמשך אחר הנבדקים ולוודא שהטיפול שקיבלו סייע למנוע התפרצות המחלה וכך להציל את חייהם.

מבין 24 נבדקים שאצלם התגלה סרטן, אצל 10 נמצא סרטן שד ואצל 7 סרטן במערכת העיכול. נמצאו שלושה מקרים של סרטן עור וסרטן הערמונית. לא נמצא אף מקרה של סרטן הריאות – למרות העובדה ש-45% מהנבדקים דיווחו כי הם עישנו בעבר או מעשנים בהווה.

אצל 7.1% מהנבדקים נמצאו גידולים שפירים או טרום-סרטניים, כמחציתם במערכת העיכול והיתר ברחם או בצוואר הרחם, בעור ובפה. הגידולים הוסרו במלואם, באופן שהבטיח החלמה מלאה בזכות הגילוי המוקדם עוד בשלב הטרום ממאיר.

לגיל הנבדק הייתה ההשפעה הגדולה ביותר על הסיכוי לגילוי סרטן: נבדקים מעל גיל 50 היו בסיכון גבוה משמעותית לסרטן ולפיתוח גידולים שפירים וממאירים, בהשוואה לנבדקים צעירים יותר. גורמים נוספים שנמצאה התאמה בינם לבין הימצאות גידולים סרטניים היו השמנת יתר, צריכת אלכוהול מוגזמת (יותר מ-2 מנות ביום) ועישון במשך 30 שנה או יותר של קופסת סיגריות ביום. רקע משפחתי של סרטן לא נמצא כבעל קשר מובהק להימצאות גידולים סרטניים במדגם שנבדק.

פרופ' ארבר, מנהל המרכז למניעת סרטן אמר: "גם בקרב האוכלוסייה הבריאה עלולים להתגלות גידולים סרטניים – ובשיעור לא מבוטל. החדשות הטובות הן שבזכות גילוי מוקדם וטיפול מתאים ניתן למנוע את המחלה לפני התפרצותה, וכך להציל חיים".

לתמצית המאמר

נושאים קשורים:  המרכז הרפואי ת"א,  חדשות,  סרטן,  בדיקות סקר,  גילוי מוקדם,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות