חדשות

פרופ' גדעון רכבי מ"שיבא" הוכרז כזוכה במענק המחקר ע"ש בויטלר

יזכה במענק מחקר של כחצי מיליון דולר לחמש שנים; מחקרו עוסק במודיפיקציית רנ"א על ידי m6A והשפעתה על השמנת-יתר, סוכרת וסרטן

פרופסור גדעון רכבי, מנהל המרכז לחקר הסרטן ב"שיבא" ורופא-מומחה ברפואת ילדים, המטולוגיה והמטו-אונקולוגיה בילדים, הוכרז כזוכה במענק מחקר בסך חצי מיליון דולר לחמש שנים (100,000 דולר לשנה) במסגרת התוכנית למצוינות במחקר בתחום הרפואה והגנטיקה על-שם ארנסט ובוני בויטלר (The Ernest and Bonnie Beutler Research Program of Excellence in Genome Medicine) .

פרופ' גדעון רכבי (צילום: יח"צ)

פרופ' גדעון רכבי (צילום: יח"צ)

פרופ' רכבי הוא  הזוכה השני במענק של קרן זו. התוכנית הושקה בחודש מארס השנה ומנוהלת בידי המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. היא תומכת בפרויקטים הנמצאים כיום בחזית המחקר הרפואי-גנומי ומציעה מענק מחקר בסכום של 100 אלף דולר לשנה למשך חמש שנים, בכפוף לביקורת מדעית תקופתית, לחוקרים פעילים בישראל.

מטרת התוכנית היא לאתר עשרה מדענים וחוקרים מובילים במשך חמש שנים - כך הצהירה בוני בויטלר שייסדה את התכנית לזכר בעלה, פרופסור ארנסט בויטלר ז"ל, שהיה מהחוקרים המובילים בעולם בתחום ההמטולוגיה בעשורים האחרונים.

הזוכה הראשון בתכנית היה פרופסור קרל סקורצקי, רופא נפרולוג, מנהל פיתוח הרפואה והמחקר ברמב"ם המשמש גם כמנהל מכון רפפורט למחקר בטכניון, מומחה וחוקר בתחום הגנטיקה המולקולארית וגנטיקה של אוכלוסיות. שילוב המחקר הגנטי עם רפואה מתקדמת הוביל את קבוצת המחקר בראשותו לגילוי שינויים ברצף גן ספציפי, המזוהה באופן מובהק עם מחלות כליה ולחץ דם המשפיעות על מיליוני אנשים ממוצא אפריקאי.

בסוף אפריל השנה פורסם "קול קורא" להגשת הצעות מחקר לבחירת הזוכה השני לשנת 2013. התקבלו הצעות מחקר רבות ומצוינות מחוקרים מובילים כמו גם מחוקרים בשלבים המוקדמים יותר בקריירה המדעית שלהם. בתום תהליך דירוג, בחרה הוועדה המדעית של התוכנית בפרופסור גדעון רכבי. קבוצתו פענחה באחרונה סוג חדש של בקרה אפיגנטית - מודיפיקציית רנ"א על ידי מתילציית m6A

המחקר, שכותרתו: "The role of m6A RNA methylation in obesity, diabetes and cancer" מכוון לאפיון תפקיד מודיפיקציה זו במחלות האדם השכיחות - השמנה, סוכרת וסרטן - ולפיתוח דרכי טיפול חדשות בהן.

הוועדה המדעית הבוחרת את הזוכים בפרס היוקרתי מונה שישה חברים: פרופסור רפי ביאר, מנהל רמב"ם (יו״ר); פרופסור יעקב רואו, מנהל המחלקה ההמטולוגית ב"שערי צדק" והמנהל הקודם של המכון ההמטולוגי ברמב"ם; פרופסור יצחק אפלויג, לשעבר נשיא הטכניון; פרופסור דוד וולך ממכון ויצמן; פרופסור חיים סידר מהאוניברסיטה העברית בירושלים; פרופסור ברוס בויטלר, בנו של ארנסט בויטלר ז"ל, אחד משלושה חתני פרס נובל לרפואה ב-2011 המשמש גם כמנהל המרכז לגנטיקה במרכז הרפואי סאות'ווסטרן שבטקסס, ארה"ב.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  תוכנית המחקר על-שם בויטלר,  פרופסור גדעון רכבי,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
פרופסור יהודה אדלר
15.07.2013, 15:04

גאווה לכולנו בשיבא וברפואה הישראלית לעבוד עם אדם בדמותו, ברמתו, באישיותו, במיקצועיותו, באנושיותו , ומעל להכל בצניעותו של פרופסור גידי רכבי. גידי המגדל דורות של רופאים וחוקרים מבריקים כולל תלפיונרים מבריקים שלנו הינו דמות לחיקוי. אשריני שזכיתי.