חדשות

דרישה בארה"ב: להעניק תשומת לב למחלת העורק הכלילי גם אצל נשים

מאמר ב-Global Heart טוען: למרות שמספר הנשים בעולם החולות במחלת העורק הכלילי זהה לגברים, זו אצלן עדיין בגדר "מחלה מוזנחת"

ה-Global Heart – כתב העת של ה-World Heart Federation – מפרסם בגיליונו האחרון מאמר הטוען כי חרף העובדה שממחלת העורק הכלילי (CAD) מתים בעולם מדי שנה לכל הפחות אותו מספר נשים כמו גברים - הן עדיין נוטות לקבל פחות המלצות רופאים לטיפולי מנע כמו לשם הורדת ליפידים, נטילת אספירין או ייעוץ לשינוי באורחות החיים, בהשוואה לגברים הנמצאים באותה רמת סיכון. את המאמר כתבו ד"ר קוויטה שארמה וד"ר מרתה גולאטי מאוניברסיטת המדינה באוהיו, ארה"ב.

המאמר מציג נתונים ולפיהם 8.6 מיליון נשים מתות בעולם מדי שנה כתוצאה ממחלות קרדיו-וסקולאריות (בכלל זה CAD). מדובר בכדי שליש מכלל סיבות המוות של נשים מדי שנה בעולם. על-פי נתוני 2008 למשל, מתו בכל העולם כתוצאה ממחלות קרדיו-וסקולאריות 17.3 מיליון בני אדם, כ-30% מכלל מקרי המוות. על פי הערכה, עד 2030 יש לצפות לתמותה בהיקף של 23.3 מיליון בני אדם בכל העולם, משני המינים.

מחלת העורק הכלילי היא סיבת מוות מובילה אצל גברים ונשים בכל העולם. "אבל האימפקט של CAD לגבי נשים באורח מסורתי נמצא בתת-הערכה וזאת עקב שיעור גבוה שלה בקרב גברים צעירים", כתבו מחברות המאמר. במיוחד מציינות המחברות את מחלת העורק המיקרו-וסקולארי, שמשפיעה על הנשים באורח חסר פרופורציה. מחלה זו ייחודית לנשים בקבוצת ה-CAD. בין הסיכונים להופעתה מונה המאמר היריון ומחלה אוטו-אימונית. "מכאן שיש לנהל את מחלות CAD בקרב נשים באופן נפרד ושונה מזה של גברים"

עוד מציין המאמר כי התפתחות מחלת CAD בקרב נשים היא שונה מאשר בגברים. הסיכון ל-CAD בקרב נשים בגלל השמנת-יתר גדל ב-64% לעומת רק 46% בקרב גברים; נשים שלקו בהתקף לב עקב CAD הן, כפי שמוכיח מחקר, צעירות יותר (מתחת לגיל 50) וסיכויי התמותה שלהן עקב כך כפול מזה של גברים באותן נסיבות. בקרב נשים מעל גיל 65 שחלו ב-CAD קיימת נטייה גדולה למוות בתוך שנה לאחר התקף הלב. 42% מהנשים שלקו בהתקף לב עלולות למות בתוך שנה לאחר מכן, בהשוואה ל-24% בקרב גברים. אצל 20% מהנשים קיימת נטייה, יותר מגברים לסבול מתעוקת-לב (Angina).

מחברות המאמר ציינו כי הדמיות CT וטכנולוגיות דימות אחרות הראו כי העורק הכלילי של האישה צר יותר מזה של הגבר ולכן קיימת אצלן נטייה לסבול מ-CAD עקב מחלת המיקרו-וסקולארי. מעל מחצית מהחולות הסימפטומטיות, וללא CAD הפרעתי, ממשיכות להציג סימנים ותסמינים של איסכמיה מה שיוביל אותן לאשפוזים חוזרים ולאנגיוגרפיה כלילית.

הסיכונים ל-CAD בקרב נשים עקב סוכרת הם גדולים כדי פי 7-3, לעומת הסיכון של גברים הסובלים מסוכרת (רק פי 3-2). גורמי סיכון מסורתיים כמו גיל, היסטוריה משפחתית ל-CAD, יתר לחץ דם, סוכרת, דיסליפידמיה, עישון, היעדר פעילות גופנית חשובים לחיזוי סיכון להופעת המחלה בקרב נשים. לאחר גיל 60 הסיכון להופעת המחלה בקרב נשים גדל במידה גבוהה במיוחד.

נושאים קשורים:  חדשות,  מגדר,  ארה"ב,  מחלת העורק הכלילי,  CAD
תגובות
ד"ר ניר צבר
01.08.2013, 20:49

"הן עדיין נוטות לקבל פחות המלצות רופאים לטיפולי מנע כמו לשם הורדת ליפידים, נטילת אספירין ... בהשוואה לגברים הנמצאים באותה רמת סיכון. "

מה לעשות, שבמחקרים לגבי השפעת סטאטינים, אספירין וצנתורים על תמותת הנשים מ CAD לא נמצאה השפעה מיטיבה.

ייעוץ לשינוי באורחות החיים הוא בהחלט נושא ראוי לחיזוק: הימנעות מהתייבשות, הימנעות מעישון ומעודף אלכוהול וכו'