חדשות

פורסמו הנחיות רשמיות לתזונת תינוקות במשפחות צמחוניות וטבעוניות

ועדת מומחים מטעם איגוד רופאי הילדים ומשרד הבריאות הכינה לראשונה הנחיות מפורטות, שנועדו לסייע למשפחות ולרופאי הילדים

ועדה בת 12 מומחים מהאיגוד הישראלי לרפואת ילדים וממשרד הבריאות, שבראשה עמד פרופסור רענן שמיר מטעם האיגוד וד"ר זיוה שטל מטעם משרד הבריאות, פרסמה באחרונה הנחיות לתזונת תינוקות במשפחות צמחוניות וטבעוניות. במסמך, שהופץ לרופאי הילדים, הודגש כי כלכלה צמחונית הנצרכת בצורה מושכלת אכן יכולה לספק את כל הצרכים התזונתיים מינקות ועד זקנה. "תינוקות שמקבלים תפריט צמחוני גדלים היטב, כאשר התזונה שלהם מכילה את כל רכיבי המזון הנדרשים ובכמות מספקת", קובע המסמך.

"תינוקות שמקבלים תפריט צמחוני גדלים היטב, כאשר התזונה שלהם מכילה את כל רכיבי המזון הנדרשים ובכמות מספקת"

יו"ר איגוד רופאי הילדים, פרופסור אלי סומך, אמר ל"דוקטורס אונלי" כי מטרת ההנחיות שניסחה הוועדה להזנת התינוק הייתה להתמודד עם בעיות תזונה של ילדים במשפחות צמחוניות וטבעוניות (שבעצם נחלקות לשלוש קבוצות שונות – ראו במסמך המצורף) "ולהביא לידיעת ההורים – דרך רופאי הילדים – היכן יש להשלים חוסרים בתפריט של התינוקות".

"אין במסמך ההנחיות המלצות לגבי דיאטה כזו או אחרת" הדגיש פרופסור סומך, "מטרת ההנחיות היא להצביע על ההשלמות התזונתיות הנדרשות לתינוקות, על הצורך בתזונה מגוונת – ולכן יש מקום לכל מיני דיאטות. משפחה שבוחרת להזין תינוק בדיאטה מסוג מסוים צריכה לדעת מה עליה להשלים – למשל תוספי ברזל וסידן, ויטמין B12, אבץ וכיו"ב – כאשר ההשלמות יעשו בהנחיה ויעוץ של תזונאי-דיאטן. זה (או זו) ייעצו לגבי הרכב התפריט הנאות".

"משפחה שבוחרת להזין תינוק בדיאטה מסוג מסוים צריכה לדעת מה עליה להשלים – למשל תוספי ברזל וסידן, ויטמין B12, אבץ"

"אנחנו יודעים היום", הדגיש עוד פרופסור סומך, "שיותר ויותר הורים בוחרים לאמץ דיאטה צמחונית-טבעונית כזו או אחרת. אבל חובה על הרופאים ואנשי המקצוע האחרים, להביא לידיעתם, מה עליהם להשלים – ובכמות מספקת - כדי להבטיח את בריאות התינוקות".

חשיבות מסמך ההנחיות היא בכך שזו הפעם הראשונה שנוסחו הנחיות מפורטות, בצורה מסודרת עבור קהל היעד שלהן. "אחת הדרישות הבסיסיות בהדרכת הורים של תינוק במשפחה צמחונית/טבעונית הוא קבלת מידע מפורט בדבר נוהגי האכילה באותה משפחה, סוגי המזון הנצרכים, אופן הזנת התינוק, משך ותדירות ההנקה, מספר הארוחות ביום, סוגי המזון ואופן הכנתם".

חברי הועדה ציינו כי לעתים משפחות צמחוניות/טבעוניות שעוברות הדרכה מתאימה מגמישות את עקרונותיהן לגבי האכלת תינוק בשנתיים הראשונות לחיים.

"הנקה נפוצה במשפחות אלו ויש לעודד את האם להמשיך ולהניק גם בעת הוספת מזון מוצק לפחות עד גיל שנה", קובע המסמך ומוסיף: "חלב אם צמחונית דומה בהרכבו לזה של אם לא צמחונית/טבעונית. התינוק יתפתח היטב אם יקבל מאם צמחונית חלב-אם בכמות מספקת. עם זאת כשמדובר במשפחה טבעונית-קיצונית שאינה צורכת מזו מהחי מכל סוג שהוא, יש לבצע (בידי דיאטנית-תזונאית) הערכה לגבי צריכת המזון של האם ולשקול הפנייה לבדיקות דם במידה שצפויים חוסרים. במצב הזה נדרשת ערנות וקפדנות בהערכת המצב התזונתי של התינוק".

"חלב סויה", "חלב אורז", "חלב שקדים" ותערובות ביתיות לא מומלצות כי אינן מתאימות להזנת תינוק. הם אינם תחליף לחלב האם או התמ"ל

במסמך מפורטים תרכובות מזון לתינוק (תמ"ל) על בסיס חלב פרה שיש לתת לתינוק עד גיל שנה וכאשר מדובר במשפחה שמסרבת להשתמש בחלב מן החי ומוצריו – יש להזין את התינוק בתמ"ל על בסיס סויה. לעומת זאת "חלב סויה", "חלב אורז", "חלב שקדים" ותערובות ביתיות לא מומלצות כי אינן מתאימות להזנת תינוק. הם אינם תחליף לחלב האם או התמ"ל. הועדה ציינה בהנחיותיה כי אלו עלולים לגרום למצבים קשים של חסר תזונתי.

המסמך מפרט אילו מזונות מוצקים משלימים יש לתת לתינוק, ומתי, אופן הכנתם וכן את התחליפים הצמחיים לבשר, דגים, חלב ומוצריו שיש לתת לתינוק במשפחות צמחוניות-טבעוניות באורח קיצוני. עוד מכיל המסמך רשימה של פריטי מזון ואופן הכנתם ותוספי התזונה השונים שיש להוסיף לתינוקות.

לקריאת והורדת מסמך ההנחיות המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  הועדה להזנת התינוק,  טבעונות,  פרופסור אלי סומך,  פרופסור רענן שמיר,  איגוד רופאי הילדים,  משרד הבריאות,  צמחונות
תגובות