• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
חדשות

צוות מנתחים משוויץ הצליח ליצור רקמת אף ולהשתילה בהצלחה במטופל

ה-Lancet מדווח, כי בשיטה דומה של הנדסת רקמות הצליחו מנתחים מארה"ב להשתיל רקמת ואגינה בצעירות שסבלו מתסמונת נדירה

תרבית רקמה (אילוסטרציה)
תרבית רקמה (אילוסטרציה)

כתב העת הרפואי The Lancet דיווח בשבוע שעבר על שני חידושים "פורצי דרך וחלוציים" בשימוש בטכנולוגיית הנדסת רקמות. מנתחים משוויץ "בנו מחדש" רקמת אף עבור חולה סרטן ואילו בארה"ב יצרו והשתילו באותה טכנולוגיה רקמת ואגינה אצל ארבע צעירות אמריקאיות שסבלו מהמחלה הנדירה המוכרת בשם "תסמונת מאייר-רוקיטנסקי-קוסטר-האוזר", הגורמת לחוסר התפתחותו של איבר המין.

הרופאים המנתחים משוויץ מסרו, כי אצל חולי מלנומה הגידול הממאיר בולט במיוחד באף וזו הצורה החמורה ביותר של המחלה עקב חשיפת יתר לשמש. הרופאים ביצעו "בנייה מחדש" של רקמת האף בחמישה מטופלים. הטכנולוגיה ששימשה אותם, מתחום הנדסת הרקמות\ הוגדרה על ידי המבצעים כ"מהפכנית". התאים ששימשו לבניית האף מחדש נלקחו מהספטום, רקמת הסחוס שנמצאת במרכז האף.

שנה לאחר ההשתלה כל המטופלים יכולים לנשום בחופשיות דרך האף ואין מבחינים למעשה בשתל. המושתלים יכולים להשתמש בתכשירי קוסמטיקה ואין אצלם תופעות לוואי. עד כה, דיווחו המנתחים בשוויץ, תאי הרקמה ששימשו להשתלה באזור הנגוע באף נלקחו מהאוזן או מצלע לאחר שהגידול הממאיר סולק ממקומו. אלא שהפרוצדורה היתה מלווה בכאב, בהליך פולשני ובניתוחים גדולים נוספים שהביאו ליצירת לא מעט סיבוכים.

בשיטה החדשנית מיצו הרופאים בשווייץ מתוך סחוס הספטום רק סוג מסוים של תאים – כונדרוציטים (Chondrocytes). התאים עברו טיפול מעבדתי בשני גורמי גדילה במשך שבועיים כדי להגדיל את מספרם. אחר כך "זרעו" אותם על גבי ממברנות קולגן, שתיפקדו כשלדה וכפיגום עבור הרקמה החדשה, ובמשך שבועיים נוספים נוצרה כמות סחוס גדולה כדי פי 40 מזו שנלקחה בביופסיה מאפו של החולה. כאשר הליך בניית הרקמה הושלם, היא עוצבה בדיוק על-פי צורת הרקמה החולה שהוסרה מאפו של המנותח.

את ההליך ניהל פרופסור איבן מרטין מאוניברסיטת באזל בשוויץ. להערכתו, טכנולוגיית הנדסת הרקמות והשימוש בסחוס לבנייה מחדש של רקמות חולות יכולה לשמש בניתוחים פלסטיים נוספים באזור הפנים, בכלל זה לשם בנייה של אף שלם, אוזן או עפעף. כמו כן, נבחנת עתה טכנולוגיה זו לשחזור ברך. עם זאת הדגיש כי על מנת שהליך זה ייהפך לשגרה קלינית עליו עוד לעבור סידרה ארוכה של הערכות ובחינה אצל מספר רב של מטופלים, גם כדי להבטיח למנותחים בעתיד שזו טכניקה ניתוחית יעילה המצדיקה את עלותה במונחים כספיים.

במקרה של השתלת רקמת הוואגינה בארה"ב נמסר, כי ארבעת הניתוחים בוצעו לפני 8 שנים, כאשר המטופלות היו בנות 13-18. החוקרים דיווחו כי איבר המין ממשיך כיום לתפקד באופן טבעי אצל כל המושתלות, ומאפשר להן פעילות מינית מלאה.

נושאים קשורים:  חדשות,  מלנומה,  הנדסת רקמות,  ואגינה,  השתלת רקמת אף
תגובות