חדשות

מחקר בריטי קובע לראשונה את ערכי הסף של אלרגנים נפוצים במזון

מטרת המחקר היתה לקבוע רמה מקובלת, שמעליה יחויבו היצרנים להזהיר הסובלים מאלרגיות למזון להימנע מצריכת המוצר

לחם ללא גלוטן (צילום: אילוסטרציה)
לחם ללא גלוטן (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, שפורסם באחרונה ב-Journal of Allergy and clinical Immunology, קבע לראשונה את ערכי הסף של אלרגנים בפריטי המזון הנפוצים ביותר, הגורמים לתגובה אלרגית ל-10% מהאוכלוסייה הרגישה להם.

כיום קיימת חובה בלא מעט מדינות (ביניהן בישראל), לסמן על גבי אריזות מזון אם הם מכילים רכיבים אלרגניים, כדי להזהיר את המשתמש הפוטנציאלי ולמנוע תקלת-שימוש. אלא שבכל זאת, גם היום, עקבות של אלרגנים מוצאים עצמם בפריטי המזון המסומנים ובנושא הזה עדיין אין פיקוח, או הגדרה ברורה מאיזו רמה של אלרגנים חייב המוצר בסימון. החובה לסמן על האריזה גם אזהרה בנוסח "מוצר זה יוצר במפעל שגם מטפל בבוטנים" עדיין איננה מיושמת באורח עקבי ונושא זה איננו מפוקח, כתבו החוקרים.

צוות המחקר, מה- Institute of Inflammation and Repair באוניברסיטת מנצ'סטר, ניתח נתונים לגבי 436 בני אדם מכל רחבי אירופה שפיתחו אלרגיה לבוטנים, אגוזי לוז, סלרי, דגים ושרימפס. הם קיבלו מינון קטן מאד של המזון שלגביו הם אלרגיים כדי לעקוב אחר התגובה שפיתחו.

פרופסור קלייר מילס (Clare Mills), שהובילה את המחקר, מסרה כי המטרה היתה למצוא את רמות האלרגן המדויקות שיגרמו לתגובה אצל רוב האנשים הרגישים ביותר מקרב בעלי הרגישות האלרגית למזון. בנתון כזה ניתן יהיה להשתמש, באופן עקבי, בתווית האזהרה.

לדבריה, "היינו רוצים לראות אזהרה ברורה שבה ייאמר במפורש לבני אדם אלרגיים להימנע באופן מוחלט מפריטי מזון מסוימים או שהאזהרה תהיה מיועדת באופן ברור יותר רק לגבי אותם אנשים שהם בעלי רגישות גבוהה במיוחד".

המחקר מצא, כי בין 1.6 ל-10.1 מיליגרם של אגוזי לוז, בוטנים וחלבון המצוי בסלרי מייצרים תגובה אלרגית אצל רוב האנשים שהם אלרגיים למזון. לגבי דגים, רמת הסף התחתון היא 27.3 מיליגרם ולגבי שרימפס 2.5 גרם של חלבון מבושל שמייצר את התגובה האלרגית. המחקר לא בחן סוגיה זאת לגבי שרימפס חי, שייתכן כי האפקט האלרגי שהוא מייצר שונה.

בעשורים האחרונים מספר האנשים שהם אלרגיים, עד כדי סיכון, לפריטי מזון שונים עלה ב-5%-7% בקרב תינוקות ופעוטות וב-1%-2% בקרב בגירים, דיווח צוות המחקר. המחקר נעשה כחלק מפרויקט אירופי לאלרגיות שמקורן במזון, שמטרתו לספק לצרכנים וגם לצוותים רפואיים עצות טובות יותר בנושא הזה וכך להביא לצמצום בעיית האלרגיה למזון בכל רחבי היבשת.

לתוצאות המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  בריטניה,  אלרגיה,  אלרגיה למזון,  אזהרה
תגובות