חדשות

"לפיטורי שליש מהסגל משמעות מעשית אחת: סגירת הפקולטה לרפואת שיניים בירושלים"

כך הזהיר פרופ' נרדי כספי, יו"ר ועד רופאי השיניים ב"הדסה", על רקע מכתבי הפיטורים שקיבלו 52 רופאים בשבועות האחרונים, כחלק ממאבק על תקציבים בין "הדסה" לבין האוניברסיטה העברית

כירורגיית פה ולסת, שיניים (צילום: אילוסטרציה)

שליש מסגל ההוראה בפקולטה לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית ו"הדסה" בירושלים – 52 רופאים – קיבלו בשבועיים האחרונים הודעות פיטורים; כך נמסר אתמול (ג') באסיפת חירום שקיימו הרופאים. הסיבה למהלך היא סכסוך כספי בין "הדסה" לאוניברסיטה העברית. שלשום הודיעה הנהלת "הדסה" להסתדרות הרפואית, כי בכוונתה לממש את מכתבי הפיטורין, נמסר בכנס.

באסיפת החירום שקיימו הרופאים קבלו הנוכחים, כי בכל השלוש שנים האחרונות רופאי השיניים היו חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מקהילת הרופאים של הדסה. "יחד נשאנו בעול הקיצוצים, יחד נשאנו בעול הצמצומים, יחד נשאנו בעול קיזוזי השכר ויחד נשאנו בעול הסכמי ההבראה. במשך שלוש שנים עמלנו וטרחנו למלא את כל הדרישות של תכנית ההבראה. הוצאנו לפועל את תכניות העבודה השנתיות, שנה אחר שנה; עמדנו בכל היעדים. הרופאים לא יהפכו לבני ערובה במאבק בין האוניברסיטה להנהלת הדסה".

פרופסור נרדי כספי, מנהל המחלקה לכירורגיה פה ולסתות ויו"ר ועד רופאי השיניים ב"הדסה", אמר: "הרופאים המלמדים כבר 20 ו-30 שנה בפקולטה לא יכולים להיות מריונטות במאבק של הדסה מול האוניברסיטה... יש ניסון לקחת את רופאי השיניים כבני ערובה עד שמישהו 'ישלם כופר' על שחרורם. לפיטורים של שליש מהסגל משמעות מעשית אחת: סגירת הפקולטה, אחת משתי הפקולטות היחידות בארץ לרפואת שיניים. ועד רופאי השיניים בהדסה מתנגד בקול צלול וברור לכל מהלך של פיטורים - מעבר לאלו שכבר יצאו אל הפועל בתכנית ההבראה. אנחנו מתכוונים לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו, יחד עם הר״י ושאר הוועדים, על מנת לבטל כל תכנית פטורין - עכשיו וגם בעתיד".

פרופ' כספי: "הרופאים המלמדים כבר 20 ו-30 שנה בפקולטה לא יכולים להיות מריונטות במאבק של הדסה מול האוניברסיטה"

בפקולטה לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית ו"הדסה" לומדים מדי שנה 370 סטודנטים. היא הוקמה על-ידי "הדסה" והאוניברסיטה ב-1953. כ-90% מסגל ההוראה שלה מורכב מרופאי "הדסה" המלמדים בפקולטה בנוסף לעבודתם בקליניקות פרטיות. בנוסף להכשרת מאות רופאים מדי שנה, ניתנים בפקולטה טיפולי שיניים בעלויות נמוכות לאוכלוסיות קשישים, ניצולי שואה, עולים חדשים ואחרים.

ד"ר אסי שרון שגיא (42), רופאת שיניים בכירה ומומחית לשיקום הפה, אמרה בכנס: "להמשיך וללמד באוניברסיטה זה התחביב הכי יקר של רבים מאתנו אבל אנחנו עושים זאת מתוך תחושת שליחות כדי להכשיר את הדור הבא. רוב הרופאים מגיעים במיוחד מכל רחבי הארץ כדי ללמד. הם משאירים מאחוריהם קליניקות פרטיות ורווחיות הרבה יותר. איך יכול להיות שרופאים שלימדו אתנו, שעובדים כאן כבר 30 שנה, יפוטרו באופן קולקטיבי וללא הצדקה?"

הנהלת "הדסה" מסרה בתגובה: "הנהלת הדסה רואה גם היא בחומרה רבה את הקיזוז החד-צדדי שעשתה האוניברסיטה בהעברת כספי המלגה להדסה, מה שהכריח אותה לחתוך בבשר החי של צוות הוראה מוערך וייחודי. הדסה של היום מוצאת עצמה מול הסכם סינוף עתיק יומין, לפיו היא מממנת את עלותם 5 בתי ספר אקדמיים של האוניברסיטה העברית, מה שמייצר גרעון של כ-70 מיליון שקל (!) לשנה. במציאות בלתי אפשרית זאת קיזוז של כ-1 מיליון שקל מההעברה החודשית מהאוניברסיטה, היה הקש ששבר את גב הגמל והותיר את הדסה ללא יכולת לממן את שכר סגל ההוראה של בתי הספר האקדמיים.

הנהלת "הדסה": "התגובה הסולידרית של הרופאים מובנית, אך היא מחמירה את הבעיה ועלולה להביא את הדסה שוב לעברי פי פחת"

"עם כל ההבנה לקשיים התקציביים של האוניברסיטה לא יעלה על הדעת שניסיונות ההתייעלות בכל הנוגע לעלויות בתי הספר שנעשו בשנה האחרונה על-ידי הדסה יבוטלו חד צדדית על-ידי האוניברסיטה והדסה תוענש בקיצוץ העברה כספית תוך שהיא נשארת עם מחויבות לתשלומי השכר בשעה שאין לה כל דרך לממן אותם.

"התגובה הסולידרית של הרופאים מובנית, אך היא מחמירה את הבעיה ועלולה להביא את הדסה שוב לעברי פי פחת - משם לא תוכל לצאת בעצמה. אם ההוראה האקדמית חשובה לממשלה - כמו שהיא חשובה להדסה, לרופאים ולאוניברסיטה - שתפסיק את צעדי ההתחמקות ותיכנס מידית לעובי הקורה, כיוון שהיכולת למצוא פתרון איננו נמצא אצל האוניברסיטה והדסה – שני גופים שהם כיום במצב כלכלי קשה".

נושאים קשורים:  חדשות,  מאבק,  סכסוך,  המרכז הרפואי "הדסה",  פרופ' נרדי כספי,  הר"י,  האוניברסיטה העברית
תגובות
אנונימי/ת
24.02.2017, 11:05

תתעוררו בבקשה
מדובר בביח ממשלתי שהאמא המשוגעת שלו הפסידה את כל כספה. מה לעשות עם ג"ני?
נא לארגן מחדש את כל מערך הכספים
כמו תמיד זורקים את אלה שבאמת משקיעים את זמנם היקר מאוד