חדשות

ניתוח מורכב בכף היד תוך שימוש בהדפסה תלת-ממדית בוצע ב"שערי צדק"

"התוצאות שהושגו מבשרות על פריצת דרך בתחום הכירורגי הזה", אמר ד"ר גרשון זינגר, מנהל היחידה לכירורגיה של היד בבית החולים

חדר ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים החלו להשתמש בטכנולוגיית PSIי (Patient Specific Instrument) לתכנון ניתוחי כף יד תוך שימוש במדפסת תלת-ממד.

לדברי בית החולים, פיתוח חדש של חברת Synergy3DMed, המאפשר הדפסת תלת ממד של איבר גוף בדיוק של אחד לאחד מהווה מהפכה של ממש בתחום הניתוחים ומשפר משמעותית את שיעורי הצלחתם. ניתוחים אלו כוללים בין השאר ניתוחים להסרת גידול או לתיקון דפורמציות.

בית החולים מסר אתמול (ג'), על ניתוח חדשני שבוצע ביחידה לכירורגיה של היד בנערה בת 13 שסבלה מכאבים וממגבלה בתנועת כף ידה הימנית, בשל תסמונת ע"ש מדלונג (Madelung's Deformity). המחלה גורמת לעיוותים ולמגבלת תנועה, בעקבות צמיחה לא אחידה של עצם הרדיוס, הנמצאת בסמוך לשורש כף היד.

חלקים שהודפסו במדפסת תלת-ממד לטובת ניתוח מורכב בכף היד ב"שערי צדק" (צילום: "שערי צדק")

ד"ר גרשון זינגר מנהל היחידה לכירורגיה של היד, שניתח את הנערה תיאר את המקרה: "תוצאות בדיקת ה-CT בזרוע הדגימו עיוותים בשני מקומות שונים בזרוע הימנית שגרמו לכאבים עזים ולמגבלה תנועתית. עיוות נוסף אובחן גם בזרוע השמאלית. הניתוחים הנפוצים לטיפול בעיוותים אלו כוללים חיתוך אחד בציר העצם, מיקום של העצם מחדש וקיבועה. בניתוחים אלו בעיית הכאבים בדרך כלל נפתרת, אך העצם איננה מתיישרת לחלוטין והמטופל נותר עם מגבלת תנועה.השיטה החדשה, לעומת זאת, מאפשרת חיתוך בכמה מקומות שונים וקיבוע העצם ברמת דיוק מרבית".

לדבריו, "תהליך ההדפסה של העצם מתבצע בשלושה שלבים. בראשון - בדיקות ההדמיה מוזנות במערכת מתקדמת לתכנון ניתוחי בתלת ממד. המערכת מאפשרת צפייה בכל הזוויות של העצם, ואיתור מדויק של העיוותים ותכנון הניתוח בהתאם. בשלב השני נעשית בניית התכנית הניתוחית על כל שלביה. היא מועברת לחברה המתמחה בהדפסת איברים לפיתוח אביזר מותאם אישית לאיבר של המטופל וזה מולבש על האיבר הפגוע במהלך הניתוח. הדגם המודפס הוא מודולרי ומכיל את כל השלבים הנדרשים, המתחברים בעזרת מגנט. בדרך זו, ניתן לדמות את כל שלבי הניתוח, כולל חיתוך מדויק והכנסת הברגים לקיבוע העצם".

יש לציין כי השימוש בטכנולוגיה ייחודית זו בעזרת דגם מודפס, בוצע לראשונה בישראל בבית החולים "איכילוב", על-ידי ד"ר שלמה דדיה, וזאת לשם הסרת גידול סרטני בכליות של נערה צעירה.

בעקבות ניתוח זה החליט ד"ר זינגר להשתמש באותה הטכנולוגיה לתיקון המום המולד בזרועה של הנערה. "התוצאות שהושגו מבשרות על פריצת דרך בתחום הכירורגי הזה".

"ביצענו", סיפר עוד ד"ר זינגר, "ארבעה חתכים בזוויות מדויקות מאד, כולל הנחת שלושה ברגים שנכנסו בהתאמה מושלמת ללא סטייה אל עבר הפרק או החתך, דבר שמאוד היה קשה להשלים ללא ההדפסה. הניתוח הסתיים בהצלחה. המטופלת דיווחה על שיפור משמעותי ברמת הכאב. בדיקת CT הדגימה איחוי של העצם".

המטופלת צפויה לעבור ניתוח דומה גם בזרועה השמאלית כדי שתוכל לחזור לפעילות מלאה וללימודיה.

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  כף יד,  הדפסת תלת-ממד
תגובות