חדשות

פארמה ישראל בעתירה לבג"ץ: "למשרד הבריאות אין סמכות לחסל ענף תעסוקה של אלפי אקדמאים"

חברות הפארמה מבקשות לבטל סעיפים בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות: "למשרד הבריאות אין סמכות לקבוע רגולציה של מקצוע הנציגים הרפואיים ללא הסמכה בחוק ולחסל ענף תעסוקה שלם"

תועמלנים ורופאים. אילוסטרציה

חברות הפארמה הרב לאומיות, המבוססות מחקר ופיתוח ומאוגדות בארגון פארמה ישראל, עתרו אתמול (א') לבג"ץ בדרישה לבטל את הסעיף הנכלל בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות ונכנס לתוקף ב-1 בנובמבר, האוסר פגישות "אחד מול אחד" של נציגים רפואיים (תועמלני חברות התרופות) עם הרופאים. כמו כן כוללת העתירה דרישה "לביטול הצנזורה על חומרים כתובים של החברות, המשמשים את הנציגים הרפואיים במפגשים עם הרופאים".

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין רנאטו יאראק וברוך שוגול ממשרד פירון ושות', נאמר בין השאר: "מטרת המפגשים בין הנציגים הרפואיים לבין הרופאים היא בראש ובראשונה העברת ידע מקצועי. הנציגים מיידעים את הרופאים בדבר כניסתם לשוק של תכשירים ותרופות חדשות, מדריכים אותם ביחס לאופן השימוש בהם, קביעת המינונים והתאמתם לחולים; מסייעים במעקב אחרי תופעות הלוואי ומעבירים עדכונים מקצועיים מהעולם".

אפרת כהן, מנכ"ל פארמה ישראל. "האיסורים המוחלטים הם פגיעה קשה ולא מידתית"

בפארמה ישראל חברות 20 הנציגויות המקומיות של חברות הפארמה הגדולות בעולם. "הקשר הישיר בין חברות הפארמה לבין הרופאים בישראל הכרחי ובעל חשיבות רבה לקידום הרמה המקצועית, המחקר הקליני והידע הרפואי, ולקידומה  של מערכת הבריאות הציבורית בישראל", הדגיש הארגון.

פארמה ישראל טוען כי משרד הבריאות מנסה באמצעות הנוהל החדש לבצע רגולציה (אסדרה) של מקצוע הנציגים הרפואיים וזאת ללא סמכות ותוך פגיעה חמורה בחופש העיסוק. "הרגולציה של מקצוע הנציגים הרפואיים על ידי הוראות הנוהל החדש פוגעות אפוא, בלא חוק, פגיעה חמורה ביותר בחופש העיסוק של תאגידי הפארמה ושל הנציגים הרפואיים", נכתב בעתירה.

"בכל הכבוד הראוי, למנכ"ל משרד הבריאות אין זכות לפגוע בחופש העיסוק של תאגידי הפארמה ובחופש העיסוק של הנציגים הרפואיים ובעלי המקצועות הנלווים, ובוודאי אין לו כל סמכות לחסל בפועל, במחי נוהל, ענף תעסוקה שלם המפרנס אלפי אקדמאים בתחום מדעי הטבע והחיים.

"הזכות של אדם להיפגש עם רעהו לשיחה בארבע עיניים היא אחת מחירויות הפרט. הדברים אמורים ביתר שאת לגבי רופאים. הייתכן שסומכים עליהם בנושאים של חיים ומוות אך לא סומכים עליהם לגבי שיחת פנים אל פנים עם נציג רפואי בעל השכלה אקדמאית והכשרה מדעית?".

עוד נטען בעתירה כי הנוהל הנכלל בחוזר המנכ"ל מפעיל הלכה למעשה צנזורה על החומרים הכתובים של החברות המשמשים את הנציגים הרפואיים במפגשיהם עם הרופאים, וזאת באמצעות הדרישה לאשר חומרים אלה מראש בידי המוסד הרפואי. "צנזורה זו היא פגיעה ישירה בזכויות החולים", טוענות החברות.

"מוטלת על הרופא חובה ליידע את החולה אודות קיומן של חלופות טיפוליות וכן להבהיר לו, כי ככל שחלופות טיפוליות אינן בשימוש במוסד הרפואי, יוכל המטופל לרכוש אותן בכספו באופן פרטי או באמצעות שב"ן (ביטוח משלים)", נכתב בעתירה.

"כאשר משרד הבריאות מנסה למנוע מן הרופא לקבל מידע אודות תכשירים שאינם בשימוש של המוסד הרפואי הרלוונטי, הם מונעים באופן מעשי מן הרופא את האפשרות למסור לחולה מידע מלא לגבי כל החלופות הטיפוליות הקיימות" .

מנכ"ל ארגון פארמה ישראל, אפרת כהן, מסרה עם הגשת העתירה: "החברות שאנו מייצגים אינן מתנגדות להסדרים שאליהם ניתן היה להגיע בהסכמה באמצעות מנגנונים מוסדרים, שוויוניים ואחידים לכל מוסדות הרפואה, תוך מתן פרק זמן סביר ליישם אותם ולא באופן מיידי, לשם שקיפות מלאה של המפגשים, גם לפני קיומם וגם לאחריהם. הצענו מנגנונים אלה למשרד הבריאות אבל האיסורים המוחלטים הם פגיעה קשה, בלתי סבירה ולא מידתית".

נושאים קשורים:  פארמה ישראל,  עתירה לבג"ץ,  חוזר מנכ"ל,  אפרת כהן,  תועמלנים,  חברות התרופות,  נציגי חברות התרופות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.11.2018, 09:59

איך רופאים עדין נשארים בישראל? במעאכת החולה הזו? קטונתי מלהבין.

אנונימי/ת
06.11.2018, 14:16

אולי כי יש עוד שיקולים לבחירת מקום מגורים בנוסף לכסף וקריירה.

אנונימי/ת
07.11.2018, 16:36

לונדון לא מחכה להם.

אנונימי/ת
08.11.2018, 06:39

אולי כי אכפת להם והם רוצים לנסות להציל את המערכת??