• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מסלול לימודים חדש בפקולטה לרפואה בצפת: רובוטיקה ובינה מלאכותית

הפקולטה לרפואה בצפת יחד עם המכללה האקדמית בעיר ובית החולים זיו יקדמו הכשרת סטודנטים בנושאי בינה מלאכותית ורובוטיקה ברפואה

פרופ' קרל סרוצקי, דיקן הפקולטה לרפואה בצפת. "כלים המתבססים על רשתות לומדות מעולם מדעי המחשב והבינה המלאכותית"

הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת והמכללה האקדמית צפת יקדמו במשותף את הכשרת הסטודנטים ברובוטיקה ובבינה מלאכותית כגישה טכנולוגית חדשה ברפואה. זרוע נוספת בשיתוף הפעולה בנושאים אלה תיעשה עם המרכז הרפואי זיו בצפת. כך נמסר בתחילת השבוע ב"כנס צפת ה-6 למקצועות הבריאות" שקיימו המכללה האקדמית צפת והפקולטה לרפואה לגליל. הכנס הוקדש לנושאי בינה מלאכותית, רובוטיקה ומידע דיגיטלי ברפואת העתיד.

פרופ' קרל סקורצקי, דיקן הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת, הדגיש בדבריו: "באמצעות כלים המתבססים על רשתות לומדות מעולם מדעי המחשב והבינה המלאכותית מתרחבת בכמה סדרי גודל משמעותיים יכולת הרופא העתידי לאבחן ולטפל באדם החולה וגם ביתר דיוק ובאופן מותאם אישית, ומה שחשוב מכל- למנוע מבעוד מועד התפתחות של מחלה".

ד"ר יבגני סולומונוב, מנהל המחלקה הכירורגית במרכז הרפואי זיו, חזר והדגיש באזני משתתפי הכנס: "עתיד הכירורגיה טמון בכירורגיה הרובוטית, והדבר נראה כבר עתה ובאופן ברור. הרובוטיקה והמחשוב מחוללים מהפכה שחדרה גם לעולם המחקר הרפואי ולשדות הקליניים. רובוטים מופעלים ויופעלו עוד הרבה יותר בעתיד הנראה לעין בידי רופאים ובשלט רחוק, בניתוחים".

עוד אמר ד"ר סולומונוב: "הרובוטיקה מסייעת למנתחים להתגבר על מוגבלותם של ניתוחי לפרוסקופיה מורכבים. היא מאפשרת לבצע ניתוחים שבהם הגישה של המנתח לאיברים מסוימים בגוף האדם קשה מאוד. היא עוזרת לבצע ניתוחים ומשימות כירורגיות עיקריות המתלוות להם, באופן עצמאי תוך מיומנות רבה".

בכנס השתתפו רופאים, חוקרים, אנשי אקדמיה, סטרטאפיסטים ונציגי משרד הבריאות, שסקרו כל אחד בתחומו, את ההתפתחויות הצפויות בנושאי רובוטיקה ושימוש בבינה מלאכותית ברפואה.

פרופ' אהרן קלרמן, נשיא המכללה האקדמית צפת, אמר: "עולם הרפואה והבריאות הולך ונסמך יותר ויותר על טכנולוגיות מבוססות מידע, ובמיוחד על ביג דאטה. על כן תפתח המכללה מסלול לימודים חדש וייעודי בנושאי בריאות דיגיטלית במסגרת החוג למערכות מידע, תוך שיתוף פעולה עם הפקולטה לרפואה ובית החולים זיו".

ד"ר פיטר גילבי, מרצה בפקולטה לרפואה, הבהיר: "אנחנו נמצאים בתחילת הדרך מבחינת שילוב הבינה המלאכותית ברפואה וגם יש להישמר מפוטנציאל הנזק שבבינה המלאכותית ברפואה. לבינה המלאכותית פוטנציאל לייעל תהליכים ולמנוע טעויות, אבל בעיקר היא תאפשר לרופא יותר זמן למפגש עם המטופל. אין עדיין בינה מלאכותית כללית המסוגלת להחליף אנשי צוות רפואי אך יש התקדמות בביצוע משימות צרות ומוגבלות".

ראובן אליהו, CTO משרד הבריאות, התייחס "לאיומים במרחב הסייבר". "אלה", הדגיש, "רחבים ומשמעותיים ולהם השפעה על כלל המגזרים במשק ועל כל אחד ואחד מאזרחי המדינה. איומים אלה משמעותיים במיוחד למגזר הבריאות והרפואה ומצריכים מוכנות קבועה במתכונת של 24/7 שתיתן מענה למצבי חירום".

עוד דיברו בכנס מנהל בית החולים זיו ד"ר סלמאן זרקא ושוקי אוחנה, ראש עירית צפת, שהציג את חזונו לעיר: "לעשותה אימפריה של קידום שיתוף הפעולה בתחום הבריאות, הרפואה והחדשנות הרפואית".

נושאים קשורים:  רובוטיקה,  בינה מלאכותית,  ביג דאטה,  הפקולטה לרפואה בצפת,  פרופ' קרל סקורצקי,  ד"ר יבגני סולומונוב,  כירורגיה,  חדשות,  ד"ר פיטר גילבי,  בית החולים זיו
תגובות