• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
קופריזון

BLZ945 משפיע על תהליכי דה/רה-מיאלניזציה במודל מוחי

השפעה על המיקרוגליה באמצעות עיכוב הרצפטור ל-CSF-1 מפחיתה דה-מיאלניזציה

18.04.2019, 18:08
נוירונים ופלאק עמילואיד במוח (הדמיית אילוסטרציה)

טרשת נפוצה הינה אחת מהסיבות הנפוצות לנכות מתקדמת באנשים צעירים, כאשר אפשרויות הטיפול מועטות בצורות המתקדמות של המחלה. ידוע כי הפתופיזיולוגיה של המחלה כוללת דה-מיאלניזציה וניוון עצבי. תהליכים אלו מוחשים על ידי הפעלה של המיקרוגליה, שתלויה באיתות דרך הרצפטור CSF-1Rי(colony stimulating factor receptor).

החוקרים השתמשו במודל דה-מיאלניזציה שהושרתה על ידי מתן אקוטי וכרוני של קופריזון. ניסיון ההשפעה על המיקרוגליה נעשה באמצעות מתן פומי של מעכב CSF-1R הנקרא BLZ945 (שיכול לחדור למוח). החוקרים ניסו להעריך את ההשפעה המניעתית והטיפולית על הדה/רה-מיאלניזציה והניוון העצבי.

תוצאות החוקרים מראות ש-BLZ945 גרמה להפחתה משמעותית בכמות תאי המיקרוגליה. טיפול מונע ב-BLZ945 הפחית את הדה-מיאלניזציה במקרה האקוטי, בעיקר בקליפת המוח ובקפסולה החיצונית. לעומת זאת, הטיפול ב-BLZ945 כשל בלהגן על המיאלין או להחזירו באזורים עשירי מיאלין. עובדה זו יכולה להיות תוצאה של אובדן יכולת הבליעה של המיקרוגליה וכתוצאה מכך ירידה בהתמיינות של האוליגודנדרוגליה.

בדה-מיאלניזציה הכרונית, מנגד, שימוש ב-BLZ945 למטרות מניעה וטיפול קידם רה-מיאלניזציה והגנה על תאי העצב. לדעתם של החוקרים, תוצאות אלו יכולות, באופן פוטנציאלי, להוות בסיס לטיפול בסוגים מתקדמים של טרשת נפוצה.

מקור: 

Mancini. V. et al. (2018). Glia. https://doi.org/10.1002/glia.23540

נושאים קשורים:  קופריזון,  דה-מילאניזציה,  רה-מילאניזציה,  מיקרוגליה,  טרשת נפוצה,  מחקרים
תגובות