• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
דעות

החזון וסירוסו: תכנית הפולטיימרים החדשה היא תועלתנית ובלתי שוויונית

קריטריון התועלתנות למעסיק ולא התועלת לרפואה הציבורית בכללותה עומד בבסיסה של תכנית הפולטיימרים הנוכחית, שנולדה ללא שיח ודיון עם הרופאים

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

המושג "פולטיימר" הוגדר והועלה לשולחן הדיונים של המשאים והמתנים הקיבוציים על ידי ההסתדרות הרפואית לפני עשרות שנים.

החזון של יוצרי המושג היה של רופא המתחייב להקדיש את מלוא זמנו לרפואה הציבורית, הן בעשיה קלינית, הן במחקר בהתעדכנות ובלימוד והן בפעילות שנועדה לשפר את הרפואה הציבורית בישראל. על פי החזון, יוכל אותו רופא לטפל בחוליו הן במרפאות ובמכונים, הן במחלקות האשפוז והן בחדרי הניתוח וחדרי הצנתורים באופן רצוף, מעבר למשרתו המלאה ומעבר לשגרת התורנויות והכוננויות. אותו רופא יוכל לעסוק בהדרכת סטודנטים ובלימוד וחניכת מתמחים כדי שהדור הבא של הרופאים והמומחים בישראל יהיה טוב לפחות כמו הדור הנוכחי.

החזון של יוצרי המושג היה לאפשר טיפול רפואי טוב יותר לחולים, אפשרות לקצר את זמן ההמתנה לרופאים בכלל ולרופאים המומחים בפרט, ולממש את עקרונות היסוד של חוק בריאות ממלכתי שהתחייבו למתן שירות רפואי באיכות סבירה, בזמן ובמרחק סבירים ובצורה שוויונית לכלל אזרחי ישראל.

החזון של יוצרי המושג היה להבטיח מצד שני לאותו "פולטיימר" מחויבות חוזרת של הרפואה הציבורית אליו לא לחודש, לא לשנה או שנתיים אלא לכל תקופת עבודתו.

והנה, נולדה לאחרונה תכנית פולטיימרים חדשה, ללא שיח ודיון איתנו הרופאים, המסרסת ו"נושאת לשווא" את מושג הפולטיימר.

התכנית החדשה תועלתנית ומציעה את האפשרות להפוך ל"פולטיימר" רק לרופאים ממקצועות המבצעים פרוצדורות נושאות רווחים למעסיק. אמת המידה לאפשרות של רופא להפוך ל"פולטיימר" הינה כלכלית בלבד ומתאימה לקבוצתה קטנה ביותר מקרב הרופאים.

התכנית החדשה דורשת מכסת שעות ותפוקות ברות מדידה וקובעת תקופת התחייבות קצרה של שנתיים עד ארבע שנים, עם אפשרות להפסקה חד צדדית של ההשתתפות בתכנית מצד המעסיק, באם לא עומד ה"פולטיימר" במכסות.

התכנית החדשה דורשת מהרופא להפסיק לטפל בזמנו הפנוי המועט שנותר מעבר ל-14 השעות הנוספות הנדרשות מעבר לשעות משרתו השבועית, במטופלי הביטוחים המשלימים. דרישה זו פוגעת בזכות המוקנית לרופא בהסכמים קיבוציים, שעליהם חתומים הן משרד האוצר והן משרד הבריאות.

התכנית לא שוויונית ולא אוניברסלית ומקוממת בכמה מישורים.

ראשית, קריטריון התועלתנות למעסיק ולא התועלת לרפואה הציבורית בכללותה בכל המישורים שהוזכרו לעיל.

שנית, ההתחייבות קצרת טווח בלבד לרופא העומד בקריטריונים להשתתף בה, והדרישה להפסיק לאלתר את הקשר עם הביטוחים המשלימים של קופות החולים הציבוריות. בניית מוניטין וערוצי הפניה למבוטחי הביטוחים המשלימים לוקחת שנים ודורשת מחויבות וזמינות רציפה. רופא הלוקח על עצמו תנאי זה פוגע בעתידו, שהרי מחויבותו של המעסיק אליו הינה קצרת טווח וחד צדדית ועלולה להיפסק לאלתר.

שלישית, השכר בגין השתתפות בתכנית ה"פולטיימרים" אינו משולם בתלוש השכר הרגיל של הרופא עובד המדינה. תקציב התכנית מועבר על ידי משרדי האוצר והבריאות לקרנות המחקר של בתי החולים הממשלתיים, וקרנות אלו ינפיקו תלוש שכר נפרד ל"פולטיימר".

הרי ניתן היה להגיע לאותה תוצאה תועלתנית למעסיק גם ללא תנאי זה. הרופא היה מתחייב ל-14 השעות הנוספות מעבר לשעות משרתו, היה תורם מתחום הידע והמומחיות שלו באותן שעות, ובזמן הזה לא היה מטפל בחולים המבוטחים על ידי הביטוחים המשלימים של קופות החולים הציבוריות.

התכנית המוצעת חפוזה, לא בשלה, עם קריטריונים חלקיים, לא שוויוניים, אין בינה לבין החזון של הוגי רעיון "הפולטיימר"  דבר וחצי דבר, ומן הראוי להחזיר אותה לשולחן התכנון. דיון, איתנו הרופאים, על מהותה רק ישפר ויעצים אותה.

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  תכנית הפולטיימרים,  פולטיימר,  חדשות,  דעות,  הסכמים קיבוציים,  שב"ן,  ביטוחים משלימים
תגובות
אנונימי/ת
13.05.2019, 22:38

הפתרון מאד פשוט : להימנע מלהכנס להסכם כזה.

אנונימי/ת
14.05.2019, 07:24

האויבים העיקריים של תכנית הפולטיימר היום הם ההכנסות הגדולות מאד ברפואה הפרטית ( יש שיגידו יותר מדי גדולות), וכתוצאה מזה פעילות ארגוני הרופאים ( בנמל אשדוד קוראים לזה וועד עובדים ) המנסים לשמר הכנסות אלו בטענות שונות ומשונות.

הדרך היחידה להכניס תכנית זו לפועל היא באמצעות הכנסת מומחים צעירים לתכנית, מומחים שיתרגלו לעבודה במקום אחד ולא הסתנוורו עדיין מההכנות במגזר הפרטי, הם פשוט יגדלו לתוך סוג ניהול חיים שונה מזה של הרופאים המבוגרים)ץ
כל מו"מ עם אירגוני רופאים בנושא רק יטרפד את הנושא .

אין ספק שיש בתכנית נדבך חשוב בשיקום הרפואה הציבורית, צעד ראשון לקראת הפרדה בין הרפואה הציבורית לפרטית.

14.05.2019, 08:10

התגובה שלך היא תגובת קורבן מובנית. שוב מה שאשם במצב זה הכנסות הרופאים במערכת הפרטית. נכון לעכשיו הכנסת הפולטיימר היא החלק הקטן בסיפור הזה. ההכנסה נמוכה משמעותית מההכנסה בתחום הפרטי שגם היא קוצצה על ידי חברות הביטוח ובגיבוי הרגולטור ( בשונה מכל תחום פרטי אחר) ועדיין גם אם תהייה התחייבות ל10 שנים -מי ישלם את עלות הפעלת חדרי הניתוח , הצינתורים והפרוצדורות עד 11 בלילה? האחיות גם יהיו פולטיימריות? או שיורידו אחיות מהתורנות? ומומחים צעירים אסור להם להרוויח יותר מהמערכת הפרטית ? שוב פגיעה בפלח רופאים? שלא יתרגלו למערכת הפרטית? מגוחך וקורבני. אם מערכת הבריאות הציבורית תעבור רביזיה משמעותית ותהיה יעילה יותר -מומחים ירוצו לעבוד בה. עד אז-תעזבו את שסתום שחרור הלחץ של המערכת הציבורית-המערכת הפרטית.

16.05.2019, 14:49

נניח היו משוחררים כל הרסנים ולרפואה הפרטית לא היו חסמים, מי היה נשאר לעבוד במערכת הציבורית? הרי יש גבול לכמה המע' הציבורית יכולה לשלם.
לעניות דעתי הפגיעה ברופאים על חשבון הביטוחים (אני מניח שאפשר ל"תקן" את זה איכשהו) הרגולציה בסוף טובה למטופלים. יותר מטופלים מקבלים רפואה פרטית במחיר סביר ורוב הרופאים מחויבים לעבוד במערכת הבריאות הציבורית