• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
דעות

כיצד כווצו 800 מיליון שקל לשנה לטובת קיצור תורים ל-80 מיליון שקל בלבד?

80 מיליון שקל הוקצבו לתכנית הפולטיימרים, מהם ישלמו את שכר הרופאים אבל מאין יבוא הכסף לשכר הרופאים העוזרים, למרדימים, לאחיות ולטכנאים ולכל אותם צוותים הנדרשים כדי להפעיל חדרי ניתוח אחרי הצהריים?

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

שמענו בתקשורת שמשרד הבריאות ומשרד האוצר החליטו סוף סוף לקיים את מסקנות ועדת גרמן משנת 2015 (למי ששכח, גברת יעל גרמן היתה שרת הבריאות בממשלת נתניהו השנייה). אותה ועדה מצאה שהפתרון למצוקת התורים בנושאי ניתוחים ופעולות במערכת הבריאות היא בהפעלת בתי החולים הציבוריים בשעות אחר הצהריים. במקום שחדרי ניתוח ומכונים בבתי החולים יעבדו עד השעה 15:00, הם ימשיכו ויעבדו עד שעות הערב ובכל יום יבוצעו פעולות מתוכננות נוספות. כלומר, חדרי ניתוח וחדרי פעולות יפעלו מדי יום לא שמונה שעות אלא 14-12 שעות.

באותה ועדה הבינו שיש לתגמל את הצוותים שממשיכים לעבוד שעות ארוכות ונקבע סכום של 800 מיליון שקל לשנה לטובת פעילות קיצור תורים. וכך, גם בעבר וגם היום יש פתרון (כנראה אמיתי) למצוקת התורים לניתוחים ופעולות אחרות. אם כך, פתרון יש, כסף צבוע יש, אולם בניגוד לעבר, הכסף המיועד לא מספיק. אם בוועדת גרמן נקבע סכום של 800 מיליון שקל לשנה, עכשיו נקבע הסכום של 80 מיליון שקל לשנה - סכום שממנו יש לשלם את שכר הרופאים הפולטיימרים אבל גם את שכר הרופאים העוזרים (אינני מכיר אף כירורג שמנתח לבד) ואת שכר המרדימים ושכר האחיות והטכנאים ושכר הפועלות וכוחות העזר ואחיות ההתאוששות והסניטרים והאחיות במחלקות וכל אותם צוותים הנדרשים כדי להפעיל חדרי ניתוח בשעות אחר הצהריים.

אם הסכום לא היה מצחיק (או מעליב), הרי היה ניתן לצחוק מהבדיחה. האם באמת אין אף אחד במשרד הבריאות שעיניו בראש ?

כאמור, עם סיום ועדת גרמן הוחלט שלמטרת קיצור תורים תקציב המדינה 800 מיליון שקל לשנה לפעילות בתי החולים אחרי הצהריים. אם היו מקיימים את החלטת הוועדה בארבע השנים האחרונות, הרי שעד היום היו מעבירים לבתי החולים הממשלתיים יותר משלושה מיליארד שקל וכך היום, קרוב לוודאי, לא היתה בעיית תורים כלל ומערכת הבריאות הציבורית היתה במצב הרבה יותר טוב ממצבה היום. אבל, בניגוד להחלטת ועדת גרמן, רוב הכסף לא הועבר, והמעט שכן עבר הגיע לבתי החולים הפרטיים, כאשר ההחלטה הראשונית, כזכור, היתה לחזק את המערכת הציבורית.

עתה מתבקשים הרופאים הפולטיימרים לבטל כל פעילות פרטית, להוסיף כ-15 שעות עבודה בשבוע, כשלוש שעות מדי יום. באותו שעות לא יוכלו לעשות כונניות, לא יוכלו לצאת לביתם או לעסוק בפעילות הוראתית, מחקרית או אוניברסיטאית. הם יהיו מרותקים למחלקות ולחדרי הניתוח. יש להניח שפעילותם תיפגע וכך גם השתכרותם ומעמדם. עבור אותה פעילות פולטיימר יקבלו הרופאים 38-15 אלף שקל ברוטו (כלומר, 15,000-7,000 שקל נטו). נכון להיום, בכל פעילות פרטית הם מרוויחים סכומים גדולים יותר.

בנוסף, הרופאים הפולטיימרים יידרשו לבטל ולסגור מרפאות קיימות או לוותר על הזכות לבצע ניתוחים פרטיים, וכל זאת תחת הסכנה שבשנה שלאחר מכן לא הם ייבחרו כפולטיימרים, ואז ייאלצו להתחיל לבנות הכל מהתחלה. אני מאמין שאותם רופאים שמיהרו להירשם לתכנית הפולטיימרים החדשה הם רופאים שגם היום אין להם עבודה במערכת הרפואה הפרטית.

לגבי הרעיון של הפרדה מוחלטת בין הרפואה הציבורית לפרטית, מזלם של מרבית הרופאים שעובדים היום בפרטי הוא שיש ביקוש לניתוחים ופעולות ואין פתרון בבתי החולים הממשלתיים. אם ממשלת ישראל תקציב מספיק כספים כדי שבתי החולים הממשלתיים יעבדו ברצף כל יום עד שעות הערב, מהר מאוד התורים יסתיימו ואיתם גם הבהלה לרפואה הפרטית.

על פי נתוני משרדי האוצר והבריאות, שני שלישים משכר הרופאים המומחים במרכז מגיעים מהפעילות הציבורית וכשליש מגיע מהרפואה הפרטית. נראה שאם אכן יגיע כסף נוסף לרפואה הציבורית והוא יישאר באותה מסגרת, יהיה קשה להתפרנס רק מרפואה פרטית. נכון להיום נראה שהרעיון להפריד בין ציבורי לפרטי הוא טעות אבל ימים יגידו. בכל מקרה, הרעיון של הקצבת 80 מיליון לשנה לפתרון בעיית התורים הארוכים הוא יותר ממעציב.

נושאים קשורים:  תכנית הפולטיימרים,  רפואה פרטית,  ד"ר ישראל איילינג,  ועדת גרמן,  חדשות,  דעות,  רפואה ציבורית,  התכנית לקיצור תורים,  פולטיימרים
תגובות
אנונימי/ת
15.05.2019, 21:04

צודק לגמרי.

אנונימי/ת
16.05.2019, 07:04

גם אתה יודע שבססיות כירורגים מנתחים לבד , ללא עוזר. בקיצור תורים יש כללים שונים ממשמרת בוקר...