• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
חדשות

בתי החולים יחויבו להודיע שבוע מראש למנותחים מיהו הרופא המנתח

במשרד הבריאות מעוניינים לחזק את תחושת הביטחון של המטופלים בנוגע לזהות המנתח ולמנוע בכך זליגה לרפואה הפרטית אך בשטח כבר נשמעת ביקורת: "במציאות הקיימת זה לא ריאלי"

רופאים בישראל. צילום: פלאש 90

משרד הבריאות הפיץ טיוטת-חוזר לבתי החולים, לפיה הוא מבקש לחייבם להודיע למטופל, שבוע מראש, מי ינתח אותו בהליך אלקטיבי. כך מדווחת הבוקר (ג') כתבת "ידיעות אחרונות" ענבר טויזר.

בדיווח נמסר כי עניין זה יהיה באחריות מנהל המחלקה ועליו יהיה לדאוג לשבץ בכל ניתוח מנתח מומחה וליידע את המטופל, לא יאוחר משבוע לפני ביצוע הניתוח, בדבר זהות המנתח. כמו כן שינוי בשיבוץ המנתח האחראי, מכל סיבה שהיא, חייב לקבל אישור של מנהל המחלקה ועליו יהיה לשבץ מנתח מומחה אחר ולמסור על כך הודעה למטופל.

בדיווח מצוטטת ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות ד"ר ורד עזרא, שאמרה: "ברפואה הציבורית יש מנתחים מעולים אך מפניות שהגיעו למשרד הבריאות זיהינו צורך של מטופלים בתחושת ביטחון בנוגע לזהות הרופא שינתח אותם. חוסר הוודאות גרם לזליגה לרפואה הפרטית ולכן הרגשנו צורך ליצור הסדרה בתחום ואנו מאמינים כי הדבר רק יועיל למטופלים".

טיוטת החוזר נועדה לקבלת הערות על המוצע בו ובין הנמענים, בנוסף לבתי החולים, גם מנהלי קופות החולים, ההסתדרות הרפואית וקצין רפואה ראשי בצה"ל ובמשטרה.

בדיווח נמסר כי המוצע בחוזר עורר ביקורת, לפיה "הנוהל החדש לא תואם את המציאות בשטח" וגם שההנחיה עלולה לגרום לכך שיהיו מטופלים שיביעו מורת רוחם מזהות המנתח ששובץ לבצע את ההליך האלקטיבי שלהם.

פרופ' יורם קלוגר, יו"ר איגוד הכירורגים בהר"י, מצוטט בדיווח: "במצב אוטופי ניתן היה להכין לו"ז שבוע מראש אבל במציאות היומיומית הקיימת במערכת הבריאות הציבורית זה לא ריאלי, למשל עקב אילוצי המחלקה והצורך לטפל במקרים דחופים המבטלים ניתוחים אלקטיביים".

בכמה מבתי החולים הציבוריים כבר ניתן לבחור מנתח: ב"וולפסון" בכל המחלקות וב"שיבא", ב"איכילוב" וברמב"ם בכמה מהן.

נושאים קשורים:  פרופ' יורם קלוגר,  ניתוחים,  איגוד הכירורגים,  חדשות,  חוזר משרד הבריאות,  ד"ר ורד עזרא,  בחירת מנתח
תגובות
אנונימי/ת
12.06.2019, 20:14

נמאס מהתקנות ההזויות האלה שרק מוכיחות את הניתוק מהמציאות!

12.06.2019, 20:35

יפה מאוד-חדר ניתוח ביקור חולים בירושלים

אנונימי/ת
12.06.2019, 20:48

במה הם מתעסקים?? שיתנו תקנים מספקים.מנותקעם לחלוטין מהמציאות העצובה והעניה בשטח.מבישים.

אנונימי/ת
13.06.2019, 00:18

הצעה מצויינת!!

כל החולים יראו מי עתיד לנתח אותם בבית החולים,
ומיד יבטלו את הניתוח ויקבעו אצלי תור לניתוח פרטי מחוץ לבית החולים.

13.06.2019, 00:26

כמה אוילות יכולה להיות גלומה במשרד ממשלתי אחת?
״ההברקה״ הנוכחית של משרד הבריאות מתווספת לשורה של רעיונות העיוועים שהביאו את מערכת הבריאות לשפל העמוק ביותר מאז שביתת הרופאים הגדולה ב-1983.
שאלה - ואם המטופל לא יסכים לצוות שהובא לידיעתו? הוא ירצה דווקא את מנהל המחלקה או מנהל היחידה כי הוא חושב שמגיע לו הטוב ביותר (ולמה לא בעצם?), מה אז? הוא יענש בדחיית הטיפול בו למועד שאותם רופאים בכירים יהיו זמינים?
עניין נוסף אם בניתוח עסקינן - אם המטופל כבר יודע מי מנתחיו, כדאי שידע גם מי הרופא המרדים והאם ייתכן שיורדם על ידי רופא זוטר? האם לא כדאי שבחדר ינכח גם רופא מרדים מומחה? ההרדמה פחות חשובה מהניתוח? והאם לא כדאי לציין בפני המטופל מי תהיה האחות המסייעת לרופאים בניתוח?
שאלה נוספת - אם הכל שקוף האם שמות אנשי הצוות המטפל יפורטו גם במכתב השחרור מבית החולים?
שקיפות עד הסוף...
אני ממליץ למשרדי עורכי הדין העוסקים ברשלנות רפואית להתחיל לגייס עוד עובדים ולהגדיל את משרדיהם כי הם עומדים לכרוע תחת נטל העבודה...

אנונימי/ת
13.06.2019, 06:38

אני מציע שאכן יודיעו מיהו המנתח, באיזה צד של השולחן הוא עומד, האם בוחר בסקלפל 10 או 11, פתיחת הבטן נעשית בעזרת הסקלפל או אנרגיה חשמלית. כל זאת כדי להפיס דעתם של חכמי הרפואה מבואכה ירושלים

אנונימי/ת
13.06.2019, 09:27

מדחי אל דחי,
המוצע יהיה גורם משווק את זליגת החולים לפרקטיקה הפרטית: "לחולה שלום, אין בעיה, אתה רוצה את המנהל לניתוח? הוא תפוס עד .... ונותרה אפשרות לתור בעוד 6-12 חודש ....".
"בהצלחה"

הטיפול בחולה כירורגי מתחיל בהכנת חולה לניתוח וטיפול אחרי ניתוח ומעקב, אז מה עם אלי שמבצעים את העבודה הקשה השחורה?
מה עם המתמחים איך יסימו את הסילבוס.. רק לפני זמן קצר פורסם מאמר על זה שמנתחים צעירים (מתמחים) נחשפים פחות לניתוחים.

' שלום אדוני החולה, במחלקתנו רק מתמחים ומנתחים צעירים מנתחים, אם לך בעיה לפנות לרפואה הפרטית... חחחח