אירוע איסכמי חולף

מה התפקיד של רופא המשפחה כאשר מגיע מטופל עם חשד לאירוע איסכמי חולף?

החוקרים בדקו איך התפקיד של רופא המשפחה בניהול חשד ל-TIA נתפס ע"י הרופאים עצמם, צוותי מרפאות TIA והמטופלים והסיקו כי צריך לחדד את ההנחיות כך שיתאימו לתנאים הקיימים בפועל

26.06.2019, 16:47
רפואת משפחה. אילוסטרציה

הקווים המנחים הבינלאומיים ממליצים כי מטופלים עם חשד לאירועי איסכמי חולף (TIA – transient ischemic attack) צריכים להיבדק ע"י מומחה תוך 24 שעות. עם זאת, לעיתים קרובות אנשים עם חשד ל-TIA פונים לרופאים שאינם מומחים בנוירולוגיה, בעיקר במסגרת הרפואה הראשונית. כתוצאה מכך, לרופאי המשפחה ישנו תפקיד קריטי בזיהוי ובהפניה דחופה של אותם מטופלים עם חשד ל-TIA.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התפקיד של רופאי המשפחה בניהול הראשוני של חשד ל-TIA באנגליה. החוקרים ביצעו ראיונות אישיים מובנים למחצה עם רופאי משפחה, צוותי מרפאות TIA ומטופלים עם חשד ל-TIA משני אזורים באנגליה: קיימברידג' וברמינגהם.

החוקרים ביצעו אנליזה תמטית במטרה לבחון את ההשקפות השונות בנוגע לתפקיד של רופא המשפחה במקרי חשד ל-TIA. במסגרת המחקר בוצעו 30 ראיונות מובנים למחצה עם מטופלים (n=12), רופאי משפחה (n=9) וצוותים במרפאות TIA בבית חולים (n=9) משני בתי חולים שונים ותשעה אזורים שונים של רופאי משפחה.

במחקר זוהו שלושה נושאים מרכזיים: (1) מספר מסלולי ניהול לחשד ל-TIA,י(2) חוסר ודאות האם TIA הוא מקרה חירום או מצב שגרתי ו-(3) ההשפעה על הדחיפות של הניהול מצד רופא המשפחה.

הקווים המנחים הנוגעים לניהול של TIA במסגרת הרפואה הראשונית מתארים רק חלק קטן מהגורמים המשפיעים על הניהול מצד רופא המשפחה ועל ההפניה של מטופלים עם חשד ל-TIA. המאמצים לשיפור הטיפול, הפנייה מתאימה וחווית המטופל צריכים להתמקד במודלים ריאליים ולא אידיאליים הנוגעים לתפקיד של רופא המשפחה בניהול מקרה של חשד ל-TIA.

מקור: 

Edwards, D. et al. (2019) BMC Family Practice 20,67.

נושאים קשורים:  אירוע איסכמי חולף,  שבץ,  רפואה ראשונית,  קווים מנחים,  מחקרים
תגובות