• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
חדשות

כירורגים אמריקאים סבורים שיכולתן הביצועית של מנתחות היא פחות טובה

ממצאי סקר חדש ממחישים את עומקה של הדעה הקדומה המגדרית בקהילה הרפואית ואת הסיבה מדוע יש פחות נשים בתחום הכירורגי ושכרן גם נמוך בהרבה מזה של גברים

רופאה מנתחת (צילום: אילוסטרציה)
רופאה מנתחת (צילום: אילוסטרציה)

רבים מהרופאים, לפחות על פי סקר שנעשה בארה"ב, עדיין מפגינים גישה סקסיסטית והם שבויים בדעה קדומה שלילית על יכולתן הביצועית של רופאות נשים, במיוחד כשמדובר במנתחים. הכירורגים בתחומים השונים סבורים שהגברים טובים יותר מהנשים ועם זאת האחרונות טובות יותר ברפואת משפחה ומתאימות יותר לתחום הזה.

ממצאי הסקר, שבוצע באוניברסיטת וושינגטון בסיינט לואיס, פורסמו בסוף השבוע ב-JAMA.

ייתכן שדעה קדומה זאת מסבירה גם מדוע שכרן של רופאות מנתחות נמוך בכ-20% מזה של המנתחים. לדוגמה, שכרן השנתי של מנתחות בתחום האורתופדי בארה"ב הוא לערך 40 אלף דולר פחות מזה של הגברים.

ממצאי הסקר, ציינו עורכיו, המחישו את עומקה של הדעה הקדומה המגדרית בקהילה הרפואית. ייתכן שתופעה זו גם מסבירה מדוע יש פחות נשים בתחום הכירורגי.

צוות המחקר ניתח תשובות לשאלון שמילאו מעל 42 אלף רופאים. הגם שהסקר איננו מושלם והוא גם תלוי במצב הרוח של מי שהשיב בנקודת זמן מסוימת לשאלון, באיזו רמה אנרגיה היה, האם השיב במצב של נוחות ורוגע – ועם זאת נראה שהממצאים שעלו בו הם מוצקים ומדגימים דעה קדומה מוצקה שיש למנתחים על עמיתותיהם, מה שמצמצם עוד יותר את יכולתן של רופאות להשתלב בתחום, לעשות בו קריירה להשיג קידום, איזה משוב (פידבק) הן מקבלות, וכיצד אם בכלל הן יכולות למצב עצמן בתחום ספציפי ברפואה הנשלט בידי גברים.

בין הדוגמאות לפערי השכר שמחקר קודם הדגים: כירורג בתחום האורתופדי, בין התחומים היותר נחשקים ברפואה בארה"ב, משתכר שכר שנתי ממוצע כ-370 אלף דולר בעוד שאישה בתפקיד משתכרת 320 אלף.

יש לציין שנעשים כל הזמן מאמצים לסגור את הפער הזה על כלל ביטוייו בכנסים שונים שבהם הסוגיה הזאת מועלית ולעודד יותר בתי חולים ובתי ספר לרפואה לקלוט יותר נשים ולשלבן בתחומים הללו.

נושאים קשורים:  כירורגיה,  אפליה מגדרית,  סקסיזם,  שכר רופאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
08.07.2019, 19:06

או ש... הן באמת פחות טובות...
אה.. סליחה... אסור להגיד את זה

08.07.2019, 19:28

למה זה מחשבה סקסיסטית?
למה זה נכנס תחת ההפליה המגדרית?

הרי באותה נשימה נכתב שבתחום רפואת משפחה הן יותר טובות? אז כאן זה לא הפליה מגדרית-גברית?

מדוע חשיבה שיש תחומים שנשים פחות טובות היא שונה מחשיבה שיש תחומים שנשים הן יותר טובות? כי זה מצטלם ומצטייר טוב בתקשורת?

לא חסר מחקרים מדעיים מקצועיים על ההבדלים הפיזיים, פיזיולוגיים, פסיכולוגיים ועוד על ההבדלים בין נשים לגברים שאכן המח של האשה שונה מהגבר. התגובות שלה ועוד.

למה כל דבר חייב להכנס לתחום של הפליה???

זו נחיתות גברית או כוחם של ארגוני הנשים שדוחפים עצמן לכל נישה "אנחנו שווים" ומצד שני "תתחשבו בנו - אנחנו המין החלש" ומכיוון אחר תעשו לטובתינו הפליה מתקנת....

אז אולי באמת מותר להגיד שאשה חלשה יותר, רגשית יותר, מיוחדת יותר בתחומים מסויימים ופחות בתחומים אחרים בלי להחשד ולחשוש מצווחות נשיות "הפליה" "הדרה" ועוד כל מיני סיסמאות ריקות מתוכן?

אנונימי/ת
08.07.2019, 20:03

הכותרת של המאמר היא עצמה דעה קדומה! על סמך מה החלטת שהאמת היא שאין הבדל בין נשים לגברים בכירורגיה, ושהסוברים אחרת יש להם דעה קדומה.
האם גם כדורסל נשים משחקות טוב כמו גברים.
ההבדל ביכולות הפיזיות בין נשים לגברים הוא מציאות, השאלה האם זה משפיע על היכולת לבצע ניתוח בצורה מדוייקת צריך מחקר מדעי [בלי דעות קדומות] כדי לדעת את התשובה, מי שיודע תשובות מראש הוא לא בהכרח חכם או נאור יותר.
התוצאה מדעות קדומות כאלה הן נשים שצריכות להעמיס פגזים על צריח של טנק בעת מלחמה...

אנונימי/ת
08.07.2019, 20:22

אין חדש תחת השמש . נשים וגברים שונים. הם פסיכולוגית והן פיזית והן מנטאלית והן והן והן והן. הדעות הקדומות לעולם לא ישתנו . כי ככה מגדלים את הזכר והנקבה. מה ששכחו זה שיש נשים בעלי מאפיני אישיות של זכרים ואז הן יכולות להיות כירורגיות פי מיליון טובות יותר מהזכרים. ויש זכרים עם מאפייני אישיות /פזיכולוגיות של נקבות ואז הם מתאימים למקצועות הנשיים כביכול , פסיכולוגיה פסיכיאטריה וכו.
אין חדש תחת השמש.

08.07.2019, 20:53

מה שנמצא במחקר האמריקאי איננו מפתיע.
גם לי אמרו לפני 30 שנה שמקצוע כירורגי איננו מתאים לאישה! ועדיף לפנות לרפואת משפחה, עור וכו.
דבר לא השתנה מסתבר והשכר הנמוך שלנו כרופאות מוכיח זאת

אנונימי/ת
09.07.2019, 00:32

שכר יותר נמוך אינו אומר דבר. כידוע השכר בבתי חולים ובקופות הוא בדיוק אותו הדבר לרופאים ורופאות. כל ההבדל בהשתכרות נובע מנכונותו של הרפא לבצע יותר כוננויות, תורנויות, שעות נוספות, הקדת זמן רב יותר לקליניקה פרטית וכדומה.

אנונימי/ת
08.07.2019, 21:10

https://www.bmj.com/content/359/bmj.j4366
יש דעות, אבל ההוכחות הפוכות... כנראה עבורם לא צריך EBM כשיש דעות סוג ז'... :)

אנונימי/ת
08.07.2019, 21:52

כל הכבוד!!!
תשובה לענין.
ולכל שאר במגיבים הקודמים-השובינסטיות צועקת מתגובותיכם.........תתקדמו!!!

מדובר על דעה ולא על EBM.... קצת עובדות:
מה שיודעים היום על בסיס (ואין הרבה מחקרים) EBM, שאין הבדל בין המינים או שיש יתרון קל לנשים....אין ספק שבהדרגה התחום יכבש ע״י נשים, שאלה של זמן. יהיו מספר גורמים שישפיעו על כך:
1. העליה המתמדת של נשים בלימודי רפואה.
2. קיצור שעות העבודה.
3. ירידה בשכר של כירורגים.

אנונימי/ת
08.07.2019, 22:08

בתחום העיניים לפחות יש מנתחות רבות (גם לא מעט מנהלות מחלקה) והן לא נופלות מהמנתחים הגברים

אנונימי/ת
09.07.2019, 10:08

לא נמאס לכם להתעסק בזה
זה הנושא הכי חשוב במערכת הבריאות

אנונימי/ת
09.07.2019, 20:35

שטויות במיץ עגבניות. רצוי שתסמכו יותר על כירורגיות. סיכוייכם גדול יותר לצאת בשלום. למרות שיש כירורגי על שמנתחים נהדר (כמו כירורגיות)

אנונימי/ת
10.07.2019, 09:29

וכאן מונחת השאלה הבסיסית, האם מישהו בכלל יודע למדוד בצורה אוביקטיבית כישורים של רופא ? מה המדד ? תמותה ? שביעות רצון המטופל ? חוות דעת עמיתים (במקרה זה ה"דעה הקדומה" מבוססת בהגדרה ). האם מאמר כזה לא צריך להיות מלווה בבדיקה שמשווה אוביקטיבית את הביצועים של נשים מול גברים ?

חבל שהמאמר נכתב.
הרי אינו מיצג כלום למעט השכר הנכנס. לא בדקו עבור כמה שעות, עבור כמה ניתוחים, עבור עבודה ציבורית או פרטית, עבור עבודה באקדמיה או בלי. לא בדקו תוצאות, לא בדקו סיבוכים. למעשה לא בדקו כלום למעט הדיווח למס הכנסה וחבל.
האם יתכן שהרופא יושב כול היום בקליניקה ובחדר ניתוח והרופאה, במסגרת אותן שעות גם דואגת לבית, וילדים, ולחוגים, ולקניות, ולכול המטלות שהן בד"כ חלקן של האישה.האם יתכן שאישה מחלקת זמנה ביותר מאשר עבודה, בירה בבר, כוסית במועדון עם חברים ? האם יתכן שהדבר הוא ממוקד מטרה ואילו האישה מטפלת בכול השאר. האם יתכן שהדבר מסוגל לדרוש סכומים יותר גבוהים בזמן שהאישה יותר מבינה, מתחשבת ומתפשרת? מדוע לא ניסו להוסיף את כול העלויות הנוספות שהאישה חוסכת במסגרת כול המטלות שהיא מבצעת? יש הרבה עבודות שהצעירים היום אחרים, שהבית ומשפחה כן מעניינים אותם וזה יהיה עוד שינוי לשנים הקרובות אבל בינתיים, בדיקת ההכנסה בלבד אינו משקף כלום.
ואני מסתכל על נכדי. מי שיהיו אולי הכירורגים והכירורגיות שלנו. באים הבנים ותוך דקותיים רעש ומהומה וצעקות ובכי וצחוק והבית סובב על ראשו. ומגיעות הנכדות והכול שקט ונקי, ונשיקות ומדברות ומסדרות והכול על מי מנוחות. אז תודה על הפרסום שלא תרם מאום.