• יו"ר: ד"ר ברוך קפלן
  • מזכיר: ד"ר חגי לנדוב
  • גזבר: ד"ר אריה ליפשיץ
  • חברי ועד: ד"ר להבית אקרמן
  • ד"ר ריאד קאסם
  • ועדת ביקורת: ד"ר אביקם הראל, ד"ר אילן כץ ,ד"ר דוד צמח
חדשות

70% מהניתוחים במערכת הפרטית יקרים יותר מאלה שבמערכת הציבורית

האם יש להטיל פיקוח על מחירי הפרוצדורות הרפואיות במערכת הפרטית? נתונים חדשים שמציג משרד האוצר חושפים לראשונה: חברות הביטוח משלמות הרבה יותר על ניתוחים ומזניקות את המחירים בשוק

מתמחים בחדר ניתוח. צילום אילוסטרציה

נתונים שמציג אגף התקציבים במשרד האוצר מראים שכ-70% מהניתוחים המבוצעים במערכת הרפואה הפרטית יקרים יותר מאלה שבמערכת הציבורית. 28% יקרים לפחות כדי פי שניים. 31% זולים יותר במערכת הפרטית. כך מדווחת הבוקר (ג') רוני לינדר ב"דה מרקר".

הנתונים מבוססים על דיווחי בתי החולים שבהם מבוצעים הניתוחים הפרטיים, בהתאם לחובת דיווח שחלה עליהם מ-2018. הדיווחים הם על היקפי הפרוצדורות והמחירים שגובים בעדם או משלמים לגורמים המבטחים עבור הניתוחים. באוצר השוו הנתונים עם מחירון משרד הבריאות בניכוי ההנחות לקופות החולים הניתנות במערכת הציבורית. דו"ח הנתונים נועד לברר האם על הממשלה להטיל פיקוח על מחירי הפרוצדורות הרפואיות המבוצעות במערכת הפרטית.

בדיקת הנתונים נעשתה לגבי שנת 2017 והיא מתייחסת ל-45 סוגי הניתוחים הנפוצים ביותר, המהווים כ-80% מכלל הניתוחים המבוצעים בישראל. תוצאות הבדיקה: חברות הביטוח המסחריות משלמות על אותו סל ניתוחים מחירים גבוהים ב-39% לעומת קופות החולים הרוכשות את הניתוחים בכסף ציבורי במערכת הציבורית והפרטית.

יש לזכור: הוצאות בתי החולים הפרטיים נמוכות יותר מאלו של הציבוריים וכן עלות ההפעלה שלהם נמוכה יותר מאחר שהם אינם מפעילים מחלקות פנימיות, חדרי מיון, רופאים בכוננויות, מערכי הוראה לסטודנטים ומחקר.

בין השאר מוסבר ההפרש בעלויות גם בתשלום גבוה יותר לרופאים "כוכבים" במערכת הפרטית. הביטוחים המשלימים של הקופות משלמים על סל הניתוחים יותר מהקופות בסל הבסיסי וההפרש הוא רק 15% יותר. עניין זה מוסבר בכוח המיקוח הגבוה של הקופות מול בתי החולים הפרטיים.

בדיווח צוין עוד שבגילאי 64-24, נתח המנותחים במערכת הפרטית גדול מזה שבמערכת הציבורית: 23% לעומת 18%. הפער מצטמצם עם השנים. שיעור המנותחים בני 65 ואילך גבוה יותר במערכת הציבורית והפער מתרחב עם העלייה בגיל. ההסבר לכך: ניתוחים במבוגרים עם מחלות רקע רבות יותר הם מסובכים ויקרים יותר. עורכי המחקר ציינו שנתון זה ממחיש  חלוקה לא הוגנת שבה הניתוחים המורכבים והיקרים יותר מבוצעים דווקא במערכת הרפואה הציבורית.

עוד עלה מנתוני האוצר: 92% מהצנתורים מבוצעים במערכת הציבורית, 90% מצנתורי הלב הטיפוליים מתבצע באופן כמעט גורף במערכת הציבורית. מחיר פרוצדורה זו גבוה והיא נחשבת למשתלמת לבתי החולים הציבוריים, מה שמאפשר להם לתגמל מצנתרים בשכר גבוה כדי להשאירם במערכת הציבורית גם לטיפול במקרים דחופים.

91% מפרוצדורות החדרת פורט (צנתר) תת עורי מתבצעות במערכת הציבורית. 88% מניתוחי כריתת זגוגית העין (ויטרקטומיה), 82% מחיתוכי מעטפת הגיד, 81% מפרוצדורות תיקון ושחזור עור ורקמה תת עורית ו-79% מהליכי כריתת קונכיות האף.

הניתוח השכיח ביותר במערכת הפרטית הוא תיקון תפיחה בבוהן - לוקס ואלגוס, "אצבע פטיש" - 59% מכלל הניתוחים הללו. במקום השני קולונוסקופיה אבחנתית - 58%; ניתוח לפיסטולה (נצור) בפי הטבעת (57%); ניתוחי עמוד שדרה כולל כריתת דיסק (55%); ניתוחי מוס (MOHS) להסרת גידולי עור (53%); כריתת טחורים (45%) וניתוח לפרוסקופי לקיצור קיבה (41%).

ניתוחי שקדים וכפתורים בילדים, שבעבר בוצעו בהיקפים גדולים במערכת הפרטית, לא היו ב-2017 בראש הרשימה לאחר שב-2016 תוקן כלפי מעלה מחיר המחירון שלהם והם עתה כדאיים יותר למערכת הציבורית.

נושאים קשורים:  ביטוחי בריאות פרטיים,  ניתוח פרטי,  משרד האוצר,  מחירי ניתוחים,  חדשות,  רפואה ציבורית,  רפואה פרטית
תגובות
אנונימי/ת
25.12.2019, 19:42

הצד השני (או הראשון) של המטבע, הוא שהניתוחים במערכת הציבורית זולים יותר בהשוואה למערכת הפרטית, וזאת מכיוון שמשרד הבריאות וממשלות ישראל מייבשים שנים ודורות את המערכת הציבורית, ומתקצבים אותה בכוונה גמורה בחסר!
אחת מדוגמות הקיצון היא הניתוחים הרובוטיים, שירצו או לא, הם איתנו להישאר. האם פקידוני האוצר סיפרו למישהו, למשל, שעל כל ניתוח כזה, בי"ח ציבורי מפסיד כסף?!?!
האם פקידוני האוצר מגלים את אוזנו של הציבור על פערי זמן ההמתנה לניתוח הקיצוניים, שלרעת המערכת הציבורית?
האם פקידוני האוצר מגלים לציבור כמה הם חייבים למערכת הציבורית, אך מייבשים אותה במשך שנים?
האם פקידוני האוצר מגלים את אוזנו של הציבור כמה מיליארדי שקלים חסרים כעת במערכת הבריאות הציבורית, בהשוואה למדדים מוכרים ב-OECD, או אחרים?
האם פקידוני האוצר מגלים לציבור כמה מיליארדי שקלים חסרים לתכנון עתידי ולטיפול בהזדקנות האוכלוסיה?
האם טרם הבינו פקידוני האוצר, עם הלובי של חברות הביטוח שדחף אותם לחוק ההסדרים, ממנו מרוויחות רק חברות הביטוח, כי פגיעה ברפואה הפרטית לא תציל את הרפואה הציבורית הקורסת?
כמה זמן הם מתכננים להסתמך עוד על עבודה התנדבותית של רופאים ואחיות???
הגיע הזמן שמישהו מהעומדים בראש הארגון הפסיבי ובהנהנתן שנקרא הר"י, יתחיל לטפל באמת וברצינות בזריית החול הצינית וחסרת האמינות והיושרה של פקידוני האוצר.

אנונימי/ת
25.12.2019, 20:40

הכל נכון
פרט טכני-המערכת הציבורית פטורה ממע"מ (מלכ"ר) והפרטית למיטב ידיעתי-לא =17% פער

אנונימי/ת
26.12.2019, 10:14

מה הפלא ?ניתוחים במערכת הציבורית משמשים גם להוראת מתמחים. הניתוחים הפרטיים נעשים על ידי בכירים ובדרך כלל גם המעקב הוא על ידי הבכיר. זה לכשעצמו אמור לתת פער של עשרות אחוזים במחיר.
מן הסתם כשהולכים לניתוחים פרטיים גם בוחרים מנתחים בעלי שם וגם זה עולה כסף.
העובדה שהמערכת הציבורית משתמשת בכוחה כמונופול על הוראה כדי לא לשלם מחירים ריאליים לרופאים שעובדים בה אינה סוד. נסיון להגביל את מחירי השוק אינו מוסרי דוקא בגלל שלכל המנותחים קיימת רשת ביטחון של המערכת הציבורית כך שאף אחד לא אמור להישאר ללא טיפול מסיבה כלכלית.

26.12.2019, 12:16

תגלית המאה!
צרכנות פרטית יקרה יותר מצרכנות ציבורית.
חינוך פרטי עולה יותר. מה באמת???
עו״ד פרטי עולה יותר. מה באמת???
רפואה פרטית עולה יותר. כן כן...
ויתרונותיה - חופש הגישה, חופש הבחירה, חסכון בזמן המתנה ועוד ועוד.
מישהו יכול לספר את זה לכתבת ההזויה מדה מרקר?

אנונימי/ת
02.01.2020, 13:09

צריך לעשות חושבים ולראות שבהרבה מהמקרים השכר במערכת עלוב ואף ממש לא סביר לחלק מהניתוחים.