חדשות

לראשונה ב"שערי צדק" בוצע צינון מוח מציל חיים

הטיפול להקפאת מוות של תאי מוח בוצע באישה בת 46 שהיתה במצב קריטי | מנהל המחלקה לטיפול נמרץ-נוירו: ״מטופלים הנמצאים בסיכון של 80%-100% לתמותה יזכו לסיכוי מחודש לחיות עם תוצאה נוירולוגית טובה"

ד"ר סטפן מאוסבך, מנהל יחידת טיפול נמרץ נוירולוגי-נוירוכירורגי ב"שערי צדק". צילום: דוברות בית החולים

רופאים במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים השתמשו בשיטה חדשנית לקירור תאי מוח, שנמצאת בימים אלה במחקר עולמי, והצילו את חייה של אישה בת 46.

לאחר מספר ימים במהלכם סבלה מכאבי ראש מתמשכים, להם לא ייחסה חשיבות רבה, התמוטטה האישה, תושבת הפיליפינים שהגיעה לישראל לפני כ-20 שנה לעבוד בסיעוד, ופונתה באמבולנס למחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי שערי צדק. שם עברה סדרת בדיקות מקיפה על ידי צוות רב תחומי של המחלקה לנוירולוגיה בראשות ד"ר רוני אייכל, המחלקה לנוירוכירורגיה בראשות ד"ר נבו מרגלית והמחלקה לנוירורדיולוגיה התערבותית בראשות ד"ר יעקב אמסלם והמחלקה לטיפול נמרץ נוירו בראשות ד"ר סטפן מאוסבך.

הטיפול הראשון מסוגו בארץ בוצע על ידי ד"ר מאוסבך, מנהל היחידה לטיפול נמרץ נוירו, בעל ניסיון רב מעבודתו ביחידות המובילות בגרמניה במשך כעשור. "האישה הגיעה אלינו כשהיא סובלת ממפרצת מוחית ספונטנית עם דימום תת עכבישי. בעודה שוכבת במחלקה לטיפול נמרץ עברה אוטם מוחי קורטיקלי, וכמה ימים לאחר מכן תהליך של ואזו ספאזם. הטיפול התרופתי לא סייע בשל לחץ תוך גולגולתי מוגבר והצטברות של נוזלים", סיפר ד"ר מאוסבך.

בשל ההחמרה המהירה בוצע צנתור מוחי דחוף ולאחר מכן ניתוח לפתיחת הגולגולת להורדת הלחץ התוך גולגולתי, "אך להפתעתנו, אלה לא הובילו לשיפור", סיפר ד"ר מאוסבך. הדימום המוחי הקריטי עימו אובחנה המטופלת היה בזרימת דם מהגבוהות שקיימות תחת טיפול מקסימלי, ללא שיפור וברמת סיכון מוגברת לתמותה".

לאחר התייעצות רב תחומית של מומחי מערך המוח בחיפוש אחרי פתרון מציל חיים, נמצא פתרון טיפולי שמבוצע במסגרת מחקרית בימים אלה במספר בתי חולים בגרמניה.

"שיטת קירור המוח בדרך כלל מבוצעת לאחר החייאה ובארץ טרם בוצע בה שימוש כקו טיפולי מציל חיים במקרים של דימום מוחי ולחץ תוך גולגולתי מסכן חיים", הסביר ד"ר מאוסבך. "עד כה, חולים אלה טופלו בתרופות או נותחו. במסגרת מחקר בגרמניה המתקיים כיום ב-70% מבתי החולים, נעשה שימוש בקירור כקו טיפול מציל חיים במקרים של דימום יתר במוח המטופל. במסגרת זו בכמה מהמחלקות הנוירולוגיות והנוירוכירורגיות המובילות בגרמניה, לוקחים חולים עם דימום תת עכבישי בדרגה הכי גבוהה עם סיכוי של 80-100 אחוזי תמותה, ותחת הקירור ניתן להעניק להם סיכוי מחודש לחיות עם תוצאה נוירולוגית טובה ב-50% מהמקרים".

הקירור בוצע באמצעות מערכת מתקדמת המיוצרת על ידי חברת ארקטיק סאן. "בשיטה זו אנו מצננים את המוח לטמפרטורה של 33 מעלות צלזיוס למשך 8-10 ימים. במהלך ימי הקירור המטופלת נשארה תחת מעקב וניטור צמודים של הצוות הרפואי והאחיות במחלקה, בהובלת אירה גוטליב. הצוות עקב אחרי זרימת הדם ותאי המוח, ראינו שבתוך כמה שעות הלחץ יורד והדימום יורד משמעותית.

"במהלך כל שמונה הימים ערכנו ישיבה של צוות רב תחומי שכולל נוירוכירורגים, נוירולוגים וזיהומולוגים. לאחר שיפור משמעותי, התחלנו בתהליך החימום, ולאחר אשפוז קצר ומעקב המטופלת שוחררה להמשך שיקום", סיכם ד"ר מאוסבך.

לאחר שיקום ממושך שבה המטופלת למרכז הרפואי שערי צדק לביצוע ניתוח לסגירת הגולגולת וסיום הטיפול המורכב.  "אנחנו שמחים וגאים מאוד מהתוצאה", אמר מאוסבך. "הטיפול המקיף נתן אותותיו וחייה של המטופלת ניצלו הודות לטיפול החדשני".

נושאים קשורים:  שערי צדק,  צינון מוח,  ד"ר סטפן מאוסבך,  קירור תאי מוח,  שבץ מוחי,  לחץ תוך-גולגולתי,  חדשות
תגובות