מחקרים

האם טומוגרפיה ממוחשבת מגבירה סיכון להיפותאירודיזם של היילוד?

לא נמצא אף מקרה של היפותאירודיזם של היילוד בתינוקות שנולדו לנשים שעברו טומוגרפיה ממוחשבת עם אנגיוגרפיה של הריאות בעקבות חשד לתסחיף ריאתי במהלך ההריון.

בדיקת דם ליילודים (צילום: אילוסטרציה)

ישנו חשש מפני התפתחות של היפותאירודיזם של היילוד בעקבות ביצוע טומוגרפיה ממוחשבת עם אנגיוגרפיה של הריאות (Computed Tomography Pulmonary Angiography - CTPA) עבור נשים בהריון עם חשד לתסחיף ריאתי (Pulmonary Embolism). מטרת המחקר הייתה לבחון את ההיארעות של היפותאירודיזם של היילוד ביילודים לאמהות שעברו CTPA בהריון.

במחקר פרוספקטיבי, בין-לאומי ורב-מרכזי זה נכללו נשים בהריון עם חשד ל-PE; על בסיס הסתברות קלינית מקדימה, מבדק D-דימר עם רגישות גבוהה, אולטראסאונד דפיים תחתונות לבדיקת כושר דחיסה של הורידים ו-CTPA. תוצאות מבחן Guthrie נאספו באופן שיטתי מהיילודים של כלל הנשים שעברו בדיקת CTPA, כחלק מאסטרטגיית האבחון. היפותאירודיזם הוגדר לפי רמות TSHי(Thyroid Stimulating Hormone) של מעל 15 יחידות/מ"ל.

מבין 166 הנשים שנכללו במרכזים השווצריים שהשתתפו במחקר, 149 נשים עברו בדקית CTPA, כולל 14 נשים בהריון עם תאומים. תוצאות המחקר הדגימו כי שמונה נשים חוו אובדן הריון ולא ניתן היה להשיג תוצאות מבחן Guthrie עבור ארבע יילודים. כלל רמות TSH של ההיילודים עמדו על פחות מ-15 יחידות/מ"ל. על כן ניתן להסיק כי שיעור היילודים שסבלו מהיפותאירודיזם של היילוד בעוקבה זו עמד על 0% (רווח בר-סמך של 95%, 0-2.5%).

מסקנת החוקרים הייתה כי לא זוהה אף מקרה של היפותאירודיזם של היילוד בעוקבה של 149 נשים בהריון שעברו בדיקת CTPA בעקבות חשד ל-PE. יחד עם מידע ממחקרים קודמים, תוצאות מחקר זה מספק מידע מרגיע בנוגע לשימוש ב-CTPA לצורך זיהוי PE בנשים הריוניות.

מקור:

Righini M, Robert-Ebadi H, Cremonesi A, Elias A, Sanchez O, Le Moigne E, Schmidt J, Le Gall C, Cornuz J, Aujesky D, Roy PM, Chauleur C, Rouyer F, Poletti PA, Moreau C, Le Gal G; CT-PE-Pregnancy group. Risk of neonatal hypothyroidism in newborns from mothers exposed to CTPA during pregnancy: Ancillary data from a prospective outcome study. J Thromb Haemost. 2022 Nov;20(11):2550-2555. doi: 10.1111/jth.15843. Epub 2022 Aug 28. PMID: 35950611; PMCID: PMC9805066.

נושאים קשורים:  מחקרים,  היפותירואידיזם מולד,  הריון,  תסחיף ריאתי,  טומוגרפיה ממוחשבת,  אנגיוגרפיה
תגובות