חדשות

סבירות גבוהה גם לדלקת עור אלרגית בחולי אטופיק דרמטיטיס

ההבחנה בין דלקת עור אטופית לדלקת עור ממגע שנגרמת בשל אלרגיה עשויה להיות מאתגרת כיוון שהתסמינים שלהן דומים | החוקרים ממליצים לערוך לילדים עם AD בדיקת מדבקות

דלקת עור אטופית (צילום: שאטרסטוק)

מחקר שפורסם בכתב העת של האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה ובדק יותר מ-900 ילדים עם וללא אטופיק דרמטיטיס, מצא כי ילדים שסובלים מאטופיק דרמטיטיס (AD) היו בסבירות גבוהה יותר לסבול גם מדלקת עור אלרגית. ההבחנה בין דלקת עור אטופית לדלקת עור ממגע שנגרמת בשל אלרגיה עשויה להיות מאתגרת כיוון שהתסמינים שלהן דומים.

החוקרים אמרו כי תוצאות המחקר מצביעות על כך שכדאי לערוך לילדים שאובחנו עם אטופיק דרמטיטיס בדיקות קליניות נוספות לזיהוי רגישויות עור אחרות.

דלקת עור אטופית היא מצב עור כרוני שלרוב מאובחנת בילדות, אך יכולה להתרחש בכל גיל. הסיבה המדויקת לאטופיק דרמטיטיס אינה ידועה. דלקת עור אלרגית ממגע נגרמת כשיש רגישויות ותגובות מיוחדות לחומרים מסוימים שבאים במגע עם העור. בעוד ששני המצבים נגרמים מסיבות שונות, התסמינים עשויים להיות דומים בין דלקת עור מגע הנגרמת מאלרגיה לזו שנגמרת מאטופיק דרמטיטיס.

Staquis
Pfizer
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

החוקרים ביקשו לבדוק את הקשר בין דלקת עור אטופית לדלקת עור אלרגית ממגע. הם גם רצו לראות אם לילדים עם אטופיק דרמטיטיס יש סיכוי גבוה יותר לתגובות לאלרגנים ספציפיים.

החוקרים ציינו כי כיוון שגם לדלקת עור אלרגית ממגע וגם לאטופיק דרמטיטיס יש מופעים קליניים דומים והן מאופיינות בדלקת עור ספוגיוטית בביופסיה של העור, ילדים רבים עם AD אינם מופנים לבדיקת מדבקות ולכן יש תת אבחון של דלקת עור מגע אלרגית.

המחקר היה מחקר מקרה-ביקורת רטרוספקטיבי. הנתונים כללו 912 ילדים ש-615 מהם סבלו מדלקת עור אטופית ול-297 לא היו אטופיק דרמטיטיס. ילדים אלה הופנו לבדיקת מדבקות בין 2018 ל-2022. החוקרים דיווחו כי ילדים עם אטופיק דרמטיטיס היו בסבירות גבוהה יותר להגיע לרופא לפני שעברו בדיקת מדבקות.

לדברי החוקרים, לילדים עם אטופיק דרמטיטיס "יש סיכוי גבוה יותר לקבל יותר מתגובה חיובית אחת". הם גם מצאו שלילדים עם אטופיק דרמטיטיס יש סיכוי גבוה יותר לחוות תוצאות בדיקה חיוביות מאשר ילדים ללא אטופיק דרמטיטיס. לפיכך הם סיכמו כי יש להפנות ילדים עם אטופיק דרמטיטיס להערכת אפשרות לדלקת עור אלרגית ממגע ולערוך להם בדיקת מדבקות.

עוד דווח כי לילדים עם אטופיק דרמטיטיס יש סיכוי גבוה יותר לחוות תגובה אלרגית לחומרים מסוימים, כמו bacitracin שנמצא באנטיביוטיקה מקומית נפוצה ללא מרשם ו-cocamidopropyl betaine שנמצא במוצרי טיפוח.

נושאים קשורים:  אטופיק דרמטיטיס,  דלקת עור אלרגית ממגע,  מחקרים,  חדשות,  בדיקת מדבקות
תגובות
אנונימי/ת
01.12.2023, 11:45

כמו שכול חולה אסמתי חייב לבצע בירור אלרגי כחלק מהבדיקות הבסיסיות כך גם כול מקרה של דרמטיטיס אטופית חייב לעבות מבחני טלאי-לפחות הבסיסיים- ובמיוחד במקרים עם תסמינים יותר בולטים או עם התמקדות עקשנית באזור מיוחד בגוף.