חדשות

מחקר עוקבה ישראלי: השפעת סביבה ירוקה על תחלואת סרטן

במחקר עוקבה רטרוספקטיבי בקרב כמיליון ישראלים נבחן הקשר בין חשיפה לסביבה ירוקה במקום המגורים לתחלואה בסרטן. הנה התוצאות

מגורים בסביבה ירוקה - אזור משגב בגליל. צילום: משה שי/ פלאש 90

סביבת מגורים ירוקה מפחיתה את הסיכון של נשים לחלות בסרטן השד ב-15% וכך גם את הסיכון של גברים לחלות בסרטן הערמונית. כך עולה ממחקר שנערך בפקולטה לרפואה בצפת של אוניברסיטת בר אילן. המחקר "סביבת מגורים ירוקה ושכיחות נמוכה של סרטן השד והערמונית" פורסם בגיליון האחרון של כתב העת Science of The Total Environment.

במחקר עוקבה רטרוספקטיבי של כמיליון ישראלים, ביקשו החוקרות מהמעבדה לחקר בריאות וסביבה, לבדוק את הקשר בין חשיפה לסביבה ירוקה במקום המגורים לתחלואה בסרטן. המחקר נעשה במסגרת הדוקטורט של ד"ר אינאס כיאל-טרביה, בהנחיית ד"ר קרן אגאי-שי והתבסס על נתוני מפקד האוכלוסין של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) בשנת 1995 ונתוני מרשם הסרטן של משרד הבריאות על מקרים חדשים של סרטן בין השנים 2015-1998.

בהתבסס על רשומות רפואיות של 977,644 משתתפים וצילומי לווין של סביבת מגוריהם בכל שנה, אמדו החוקרות את החשיפה לסביבה ירוקה והצליבו את המידע עם מקרי התחלואה בסרטן, שכללו מקרים חדשים של סרטן ראשוני. בוצע תקנון למשתנים פרטניים רבים של מדד סוציואקונומי, מוצא, השכלה ותעסוקה.

ניתוח הנתונים בוצע עבור כלל אתרי סרטן ריאות, סרטן שלפוחית השתן, סרטן שד, סרטן ערמונית וממאירות עור - מלנומה. כמחצית מהמשתתפים במחקר היו נשים. הגיל הממוצע עמד על 29 שנים. במהלך 21 שנות מעקב, היו 59,332 מקרי סרטן חדשים, מתוכם 5,173 היו מקרים מאובחנים של סרטן ריאות, 3,612 אובחנו עם סרטן שלפוחית ​​השתן, 10,837 חלו בסרטן שד, 6,096 היו סרטן הערמונית ו-4,388 היו מקרים של מלנומה.

החוקרות כתבו כי עד כה שלושה מחקרים העריכו את תפקיד התיווך של זיהום אוויר בקשר בין סביבה ירוקה לסרטן אך הממצאים לא היו חד משמעתיים. "ניסויים רבים הדגימו שלצמחיה בסביבת המגורים יש תועלות רבות לבריאות. צמחייה גורמת לירידה בזיהום אוויר, רעש, ומורידה רמות של סטרס. היא מאפשרת חיבוריות בין אנשים ומעודדת פעילות גופנית. מטרת המחקר שלנו, בין היתר, היתה להעריך האם ניתן להסביר את הקשר עם סביבה ירוקה בגלל ירידה ברמות של זיהום", נכתב.

במחקר נמצא כאמור כי חשיפה לסביבה ירוקה באזור המגורים מפחיתה את הסיכון של נשים לחלות בסרטן השד ואת הסיכון של גברים לחלות בסרטן הערמונית ב-15%. בכלל אתרי הסרטן (סרטן השד, הערמונית, שלפוחית השתן, עור וריאות), סביבה ירוקה מפחיתה את הסיכון ב-12% בהשוואה למי שאינו נחשף לסביבה ירוקה.

במחקר נמצאו קשרים לא ליניאריים בין חשיפה לסביבת מגורים ירוקה לירידה בסיכון לחלות בסרטן. לא ניתן היה להסביר את הקשרים על ידי רמות החשיפה הנמוכות יותר לזיהום אוויר וכנראה מנגנונים אחרים כגון ירידה ברמות הסטרס, עידוד פעילות גופנית וירידה בחשיפות סביבתיות מזיקות אחרות הם המנגנונים המסבירים את הקשר ההפוך שנמצא במחקר.

נושאים קשורים:  מחלות סרטן,  איכות הסביבה,  סביבת מגורים,  סרטן הערמונית,  סרטן השד,  הפקולטה לרפואה בצפת,  חדשות,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
14.03.2024, 10:56

בסדר. סוגים מסוימים של סרטן יורדים. אבל מה עם תחלואה עודפת אחרת? אולי יותר רחוק להגיע לבית חולים ואז התמותה מmi עולה?