• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

מענק נדיב מה-NIH למחקר מחלת האלצהיימר של חוקרים מבילינסון

מחקר שנערך בביה"ח בילינסון מצא כי רוב החולים באלצהיימר מתחת לגיל 65 הם ממוצא מזרחי | המכון האמריקאי הלאומי לבריאות העניק לחוקרים 53 מיליון שקל למחקר המשך לאיתור הגנים המעורבים במחלה

ד"ר אמיר גליק, מנהל השירות לנוירולוגיה קוגניטיבית ב"בילינסון". "בזכות התמיכה במחקר נוכל להביא לשינוי בגילוי המוקדם, לפתח תרופות מותאמות ולשפר את איכות החיים של החולים". צילום: דוברות ביה"ח

בית החולים בילינסון קיבל מענק של 53 מיליון שקל למחקר אלצהיימר מטעם המכון הלאומי לבריאות בארה"ב, ה-NIH. המענק ניתן לאחר שמחקר שערכו בבית החולים מצא כי רוב החולים באלצהיימר מתחת לגיל 65 הם ממוצא מזרחי ויועד להרחבת המחקר על מחלת האלצהיימר בקרב ישראלים לא-אשכנזים.

לאחר שהבחינו כי מרבית החולים הצעירים בדמנציה ובאלצהיימר הם ממוצא מזרחי, צוות השירות לנוירולוגיה קוגניטיבית במרכז הרפואי בילינסון, בראשותו של ד"ר אמיר גליק, בדק את התיקים הרפואיים של מאות מטופלים. הבדיקה אישרה את ההשערה שמרבית המטופלים עם דמנציה ואלצהיימר של הגיל הצעיר הם ממוצא לא-אשכנזי.

"בזכות התמיכה במחקר נוכל להביא לשינוי בגילוי המוקדם, לפתח תרופות מותאמות ולשפר את איכות החיים של החולים", אמר ד"ר גליק, שהמחקר שכתב עם עמיתיו התפרסם בכתב העת Journal of Alzheimer Diseases בשנת 2018.

ד"ר גליק הבחין במהלך השנים כי למרפאה מגיעים יותר מטופלים עם דמנציה ממוצא מזרחי מאשר אשכנזי וכי הגיל הממוצע של המטופלים הללו קטן יותר מהצפוי. בעקבות זאת הוא החל בבדיקה מקיפה שהפכה למחקר עומק במאות תיקי נתונים של מטופלים וכך הגיעה התגלית. על פי הממצאים של "בילינסון", מספרם של החולים הצעירים באלצהיימר ובדמנציה ממוצא לא-אשכנזי הוא ככמעט כפול (64%) ממספרם של החולים האשכנזים (36%).

חוקרי המרפאה לנוירולוגיה קוגניטיבית גילו כי הסיכון ללקות באלצהיימר של הגיל הצעיר (סביב גיל 60) בקרב יהודים שאינם אשכנזים גבוה בחלק מהעדות אפילו ביותר מפי שניים, בהשוואה ליהודים אשכנזים. את המחקר יזם וביצע ד"ר גליק יחד עם ד"ר אופיר קרת מהמרפאה לנוירולוגיה קוגניטיבית ב"בילינסון".

בעזרת כספי המענק הנדיב שהתקבלו לפני מספר ימים, ד"ר גליק, יחד עם גופים נוספים - אוניברסיטת בוסטון ובתי החולים רמב"ם, לניאדו וברזילי - ינסו לאתר את הגנים שמעלים את הסיכון ללקות באלצהיימר דרך מחקר בכ-4,000 נבדקים לא-אשכנזים בישראל.

ד"ר גליק אמר כי "בעזרת הרוח הגבית והתמיכה יוצאת הדופן שקיבלנו מגוף הבריאות החשוב בעולם שמאמין במחקר, נוכל להביא לשינוי בגילוי המוקדם במחלת האלצהיימר ולשפר את איכות החיים של החולים בה. ברגע שנגלה מה הם הגנים שאחראים לאלצהיימר בקרב אוכלוסיה שאיננה ממוצא אשכנזי, נוכל לדעת מראש מי נמצא בסיכון וחייב להיות במעקב. איתור הגנים יביא גם לפיתוח של תרופות חדשות שמעכבות את ההידרדרות במחלה".

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  גנטיקה,  בילינסון,  מענק מחקר,  ד"ר אמיר גליק,  ד"ר אופיר קרת,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
25.03.2024, 20:30

המאמר מ-2018, אז מה הרבותא? המענק מ-NIH?