• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

"כרמל": ניתוח משולב בארובת העין החזיר את הראייה למטופלת

פתרונות תרופתיים והקרנות לא הועילו למטופלת שסבלה ממחלת עיניים בבלוטת התריס TED | ניתוח דקומפרסיה מורכב של ארובת העין סביב עצב הראייה, בקירבה למוח, היה הפתרון והמוצא האחרון

המטופלת וד"ר ינון שפירא, מומחה ארובת העין ומקים השירות לטיפול במחלת TED. צילום: דוברות כרמל

ניתוח נדיר ומשולב בארובת העין, שנערך בבית החולים כרמל בחיפה, החזיר למטופלת את הראייה. המטופלת, בת 75, סבלה במשך חודשים ארוכים מירידה משמעותית באיכות הראייה וניסתה טיפולים שונים אך ללא הועיל. "הרגשתי שכל העולם נהיה לי שחור ואני לא מצליחה לראות כמעט כלום וזה ממש הפחיד אותי", סיפרה.

המטופלת אובחנה על ידי צוות המומחים של המרכז לטיפול במחלת TED, במחלקת עיניים ב"כרמל", כסובלת ממחלת עיניים בבלוטת התריס (thyroid eye disease, TED), מחלה שהתקדמה מאוד וגרמה ללחץ מסוכן על עצב הראייה שלה. "מדובר במחלת עיניים הקשורה לבלוטת התריס", מסביר ד"ר ינון שפירא, מומחה ארובת העין ומקים השירות לטיפול במחלת TED. "הפרעות בתפקוד בלוטת התריס (התירואיד) יכולות להוביל ללחץ על עצב הראייה של החולה. הלחץ שנוצר בארובת העין עלול לגרום לפגיעה קשה ומשמעותית בעצב הראייה, עד כדי עיוורון של החולה".

צוות המומחים של המרכז לטיפול במחלת TED ניסה להימנע מניתוח, והמטופלת טופלה באמצעות סטרואידים והקרנות של ארובת העין אך מצב המחלה היה כבר מתקדם מדי והטיפול לא הועיל. "לאחר שניסינו פתרונות תרופתיים והקרנות ללא שיפור, ניתוח דקומפרסיה של ארובת העין סביב עצב הראייה היה הפתרון והמוצא האחרון שיכולנו להציע. הצענו אותו למטופלת והיא הסכימה", מספר ד"ר שפירא.

מדובר בניתוח מורכב, שכן על מנת להפחית ביעילות את הלחץ על עצב הראייה, יש צורך בהסרת עצמות הנמצאות עמוק בארובת העין אשר מקיפות באופן צפוף את עצב הראייה. כל זאת, בקירבה למוח ולכלי דם חשובים. לכן, לא מדובר בניתוח דקומפרסיה רגילה של ארובת העין שהוא הליך פחות מורכב ויותר שכיח.

הוחלט שהניתוח הארובתי יבוצע בגישה אנדוסקופית, עם מצלמה זעירה דרך מעברי האף ללא חתך חיצוני, בשיתוף פעולה בין רופאי העיניים לבין הרינולוגים, מומחי רופאי אף אוזן וגרון. צוות המומחים של כרמל ביצע צילומי סיטי מפורטים של אזור הארובה על מנת לתכנן את הניתוח.

ד"ר ג'ני ג'רבשיאן, רינולוגית ומנתחת א.א.ג בכירה ב"כרמל", מסבירה כי "גישה לחלק האחורי של ארובת העין מתאפשרת בצורה בטוחה בגישה אנדוסקופית דרך מעברי האף והסינוסים מבלי לבצע חתכים חיצוניים בפני המטופל. בניתוח אנחנו מסירים בעדינות את קירות העצם בחלק האחורי של ארובת העין ומשחררים לחץ מעצב הראייה תוך שימוש במצלמה זעירה וכלים מיוחדים".

לאחר הניתוח המטופלת שוחררה לביתה למנוחה, והצוות חיכה מספר ימים להתאוששות ולבדיקה של העצב הראייה. "לשמחתנו, תוך מספר ימים ראינו שיפור מצוין בראייה, ללא כל סיבוך מהניתוח", מספרים ד"ר שפירא וד"ר ג'רבשיאן. "חדות הראייה שלה השתפרה פלאים והיא חזרה לראות ראיית צבעים מלאה, מה שאבד לה לפני הניתוח. לפני הניתוח ראינו סימנים ברורים שעצב הראייה נפגע וכעת אנחנו רואים שהוא משתקם יפה וחוזר לתפקוד מלא".

נושאים קשורים:  ד"ר ג'ני ג'רבשיאן,  ד"ר ינון שפירא,  בית החולים הכרמל,  ניתוח עיניים,  מחלת TED,  חדשות
תגובות